[column] Woke washing

[column] Woke washing
  • B2b
  • 14 feb 2023 @ 08:47
  • Link
  • Vincent Mispelblom Beyer
    Vincent Mispelblom Beyer

    headhunter
    Flexfirm
  • Geen tag

Het wordt vaak gezegd: ‘wat leven we toch in rare tijden’. Een cliché, maar dat komt wel ergens vandaan. Ik laat oorlog en aardbeving even voor wat ze zijn, ga zelfs aan klimaatperikelen voorbij en zoom even in op mijn eigen werving- en selectie microkosmos.

Het heeft lang geduurd, maar woke-zijn heeft ook mijn werkveld bereikt. Tja, de oververtegenwoordiging van male and pale in de reclame (en overal!) kan natuurlijk niet. Al eigenlijk 30 jaar niet meer, of langer nog, maar goed: beter laat dan nooit. Daar gaat verandering in komen, maar dat moeten we dan wel goed aanpakken. Oprecht vooral.

Wat ik een vreemd verschijnsel vind, is dat er naast green-, brown- en rainbow-washing  nu ook woke washing is.

Lekker woke doen maar dat helemaal niet zijn. Niet oprecht, dus. En dan worden er quick fixes bedacht. Zo ken ik een creatief team dat bestaat uit twee vrouwen, en al meerdere keren benaderd is door bureaus die zeggen een damesteam te zoeken. Sorry? Blijkbaar gaat het niet om wat zij maken maar om wie ze zijn. Dames, namelijk. Staat goed op de groepsfoto, twee meiden op de eerste rij. Lekker divers.

Wat te denken van een bureau dat aangeeft plaats te hebben voor meerdere medewerkers ‘met een kleur’? Ja hoor, maar doe er dan ook een invalide bij. Dat scoort pas echt.

Helaas zijn dit echt niet de enige voorbeelden.

Geen goede ontwikkeling, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Je bedrijf leiden in de transitie naar een diverse werkvloer is een lastige opgave waarbij je veel onvermoede gevoeligheden zal tegenkomen. Het gaat tijd en dus geld kosten, maar dat moet je zien als een investering in een ethische én een zakelijke kwestie: bedrijven met een diverse werkvloer presteren significant beter dan bedrijven met een monocultuur (30% beter, voor de CFO’s onder ons).

De omslag zal zeker op een mislukking uitlopen als de enige motivatie het inkleuren van de groepsfoto is.

Er moet een intrinsieke, door het management uitgedragen, motivatie voor zijn. Voor je start met het diverser maken van je organisatie zul je eerst in de organisatie moeten kijken of er obstakels zijn die succes in de weg staan. Ik ken veel voorbeelden van adverteerders die dat deden, maar van reclamebureaus niet één. Blind ervan uitgaan dat iedereen mee wil werken aan dit proces, is op zijn minst naïef.

Ontwikkelingen als woke washing staan een diverse werkvloer enorm in de weg, en richten grote schade aan. Het zal de klok terugzetten en iedereen die niet male and pale is achterdochtig maken voor een aangeboden baan.

 

Vincent Mispelblom Beyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken