Wisselend beeld sponsorinkomsten topclubs

Wisselend beeld sponsorinkomsten topclubs
  • Sponsoring
  • 19 dec 2013 @ 09:23
  • 26350 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Sportmarketing

De jaarverslagen van de verschillende Nederlandse topclubs laten een wisselend beeld zien wat betreft de sponsorinkomsten. Gemene deler is wel dat de verkoop van business-seats lastiger is geworden als gevolg van de economische recessie.

Het beste resultaat uit sponsoring haalde Ajax. De omzet van Ajax uit sponsoring bedroeg afgelopen boekjaar 25,2 miljoen euro. De inkomsten uit sponsoring zijn daarmee 0,4 miljoen hoger dan een jaar eerder, onder andere door een hogere variabele sponsoropbrengst van AEGON. In totaal heeft Ajax over het boekjaar 2012/2013 een netto winst van 18,2 miljoen euro gerealiseerd, een stijging van 8,5 miljoen euro. De omzet uit business-seats daalde wel met 0,2 miljoen naar 5,8 miljoen euro. Ook de omzet van skyboxplaatsen is gedaald met 0,1 miljoen naar 4,1 miljoen euro. Zowel de bezetting als de prijs is de reden van deze daling.
Feyenoord heeft in het boekjaar 2012/2013 21,6 miljoen euro uit sponsoring en reclame gehaald. Dat is 1,7 miljoen meer dan een jaar eerder. De stijging van de inkomsten wordt met name veroorzaakt door hogere sponsorinkomsten van bedrijven en hogere inkomsten uit de verhuur van business-seats en units. Bij Feyenoord is in de inkomsten uit sponsoring tevens een bedrag begrepen van 1 miljoen euro uit de opbrengst van de lotenverkoop van de VriendenLoterij. Dit bedrag is in zijn geheel aangewend ten behoeve van de verdere ontwikkeling en verbetering van de jeugdopleiding.

MKB
PSV zag in het seizoen 2012/2013 de inkomsten uit sponsoring met 250.000 euro dalen naar 18,07 miljoen euro. Oorzaak hiervan ligt volgens PSV met name in de economische crisis, zo laat de club weten in het financieel jaarverslag.
Ook de stadionexploitatie leed een verlies van 1,9 miljoen euro. Met name in de Business Club constateert PSV dat het MKB voelbaar last heeft van de crisis. Door de onzekere economie is de belangstelling voor dit concept minder groot dan voorheen. De omzet steeg van 58,1 miljoen euro naar 62,4 miljoen en het resultaat kwam uit op 0,3 miljoen euro positief. Daarmee heeft PSV na een aantal jaren van operationeel verlies over het seizoen 2012-2013 weer winst gemaakt.
De opbrengsten uit sponsoring bij AZ Alkmaar daalden in het seizoen 2012/2013 met 0,5 miljoen euro ten opzichte van het seizoen 2011/12.
In 2012/13 bedroegen de inkomsten 5,639 miljoen euro tegenover 6,126 miljoen een seizoen eerder. De nog steeds aanhoudende financiële malaise bij een groot deel van de sponsors was hier volgens AZ debet aan. In 2012/13 waren nagenoeg alle businessrooms en businessunits verhuurd. Wel liep het aantal verkochte business-seats en logeseats terug. De totale jaarrekening over het seizoen 2012-2013 toont een plus van 8,9 miljoen euro. ‘Dit is een mooie financiële basis voor de komende drie jaar’, aldus Toon Gebrands. ‘Dit markeert een periode die we nu afsluiten. Een periode van drie jaar waarin we met de gehele organisatie heel hard hebben gewerkt om alles op orde te krijgen.’
Volgens onderzoek van SponsorMaps bedroegen de totale sponsorinkomsten van de 18 Eredivisie-clubs in het seizoen 2012-2013 188,9 miljoen euro.

Merchandise
Ajax is ook de club met de meeste inkomsten uit merchandise. Bij Ajax is de omzet uit merchandising gestegen met 1,4 miljoen naar 12,6 miljoen euro, vooral als gevolg van de stijging van de verkoop in de eigen fanshops met 1,1 miljoen, en de stijging van de verkoop van merchandise in eigen beheer.
Bij Feyenoord leverde de merchandise en B2C-activiteiten een plus van 400.000 euro op en stegen naar 4,6 miljoen euro. Volgend seizoen krijgt Feyenoord adidas als kledingsupplier. Dan wordt de Feyenoord-kleding alleen nog via de officiële Feyenoord-kanalen verkocht, te weten de Feyenoord-Fanshops en de online winkel van de club. De inkomsten uit merchandising bij PSV stegen met 1,1 miljoen door vooral de verkoop van kleding.


Beste Skybox van Nederland van DPD
Willem II-sponsor DPD Pakketservice heeft de titel Beste Skybox van Nederland gewonnen. De pakketspecialist wist met zijn Skybox in het Koning Willem II Stadion 4.356 stemmen te verzamelen. BNR Nieuwsradio en Voetbalzaken.nl nomineerden in samenwerking met clubs 35 Skyboxen en ondernemers voor de titel De Beste Skybox van Nederland. Een vakjury bestaande uit Humberto Tan, Frank van den Wall Bake en Ruud van der Knaap selecteerde op 5 oktober de Top 11 Beste Skyboxen van Nederland op basis van het aantal stemmen, het concept, de aankleding en het rendement van de deelnemende skyboxen. De verkiezing werd uiteindelijk in het voordeel van DPD Pakketservice beslist. Aan de verkiezing deden ruim 18.000 stemmers mee.

Tekst Ad Maatjens
Dit artikel verscheen eerder in SponsorTribune 6, november 2013.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken