[column] Volop uitdagingen voor marketeers

[column] Volop uitdagingen voor marketeers
  • Content
  • 22 mrt 2020 @ 16:49
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • StrategieContent

De wereld komt geleidelijk aan tot stilstand. Opeens vragen we ons allemaal af hoe ons leven er over een week of maand eruit ziet. Dat brengt een hoop vragen en onrust met zich mee. Maar ook solidariteit en kansen. Noodgedwongen krijgen we tijd om na te denken.

Verbinding, nu hoofdzakelijk virtueel, is een centraal issue. Er ontstaat ruimte voor innovatieve oplossingen. Voor ondernemers en marketeers, dus ook contentmarketeers, ziet de toekomst er anders uit. Ik pik deze week enkele relevante items uit mijn mailbox die aansluiten bij de actuele ontwikkeling.

‘Het compleet herzien van de strategie voor devices van werknemers is een kostbaar en tijdrovend proces.  En dan hebben we het nog niet eens over de extra complexiteit door het dagelijkse device lifecycle management.’ Als ik het twee keer lees begrijp ik wat er staat. Nu thuiswerken een eerste gebod is geworden zou iemand zich ook eens bezig kunnen houden met de kwaliteit van de devices waarop medewerkers werken. Dat leidt mogelijk tot een extra investering, maar die je verdien je snel terug als thuiswerken binnen de organisatie de toekomst heeft. (Computable.nl)

Het is zeker niet ondenkbaar dat het even gaat duren voor we weer met zijn allen de straat op mogen en op ons gemakje naar het werk of de sportschool kunnen. Als ondernemer telt daarom maar één ding: ‘het hoofd koel houden’. De redactie van de dagelijkse standaard schrijft het volgende: ‘Als je kijkt naar eerdere crisissen van wereldomvang, dan leert de ervaring ons dat de grootste klap wordt uitgedeeld in de eerste twee maanden. Dat is een soort shock-fase, waarin veel bedrijven en consumenten aan de noodrem trekken als het gaat om geld uitgeven. Maar al vrij snel daarna begint de markt weer op gang te komen en te stabiliseren. Met die informatie in het achterhoofd is het dus belangrijk dat je de controle houdt over je onderneming en het hoofd koel houdt. In tijden van crisis is het belangrijk dat je de organisatie door de crisis leidt en je voorbereidt op het herstel dat gaat volgen. Een van de eerste dingen die je als ondernemer of leider van de organisatie moet doen, is het aanscherpen van processen en het intensiveren van de interne communicatie.’

Een verhaal van Elsbeth Eilander op FW zette me aan het denken. ‘De digitale werkplek gaat niet over technologie, maar over het potentieel van mensen. Hoe kunnen we voordeel halen uit robots die ons werk gaan vervangen? Of liever gezegd: welke waarde voegen wij als mens toe aan deze nieuwe technologie? (..) Digitalisering is ons in veel gevallen overkomen. We implementeren allerlei technologische innovaties, maar verliezen uit het oog welke waarde wij kunnen toevoegen als mens. Feit is dat we steeds verder zijn afgedreven van wat we eigenlijk willen. Tegenwoordig geven mensen bijvoorbeeld aan dat ze al tevreden zijn met hun werkdag als de inbox leeg is. Over onze toegevoegde waarde als mens is bij deze implementaties vaak niet nagedacht en dat heeft gevolgen.’ Lees verder op FW, de moeite waard.

Dit woord op managersonline.nl prikkelde me afgelopen week en zet ook aan tot doordenken: generatiemanagement. In de praktijk betekent dit dat de doorgewinterde babyboomers, de hardwerkende generaties X en Y en de jonge digital-savvy millennials elkaar meer dan eens zullen tegenkomen in hun dagelijkse werkzaamheden. Dat klinkt als een recept dat is gedoemd te mislukken, toch? Met zoveel onderlinge verschillen tussen al deze generaties, kunt je niet anders dan rekenen op conflicten. Om nog maar te zwijgen over het ‘OK boomer’ waarmee millennials zich massaal afzetten tegen de babyboomer-generatie. Of juist niet. Lees in het artikel op managersonline de suggesties voor generatiemanagement. Als babyboomer vind ik het heerlijk om met Gen Z samen te werken. Stimulerend.

Ook leuk om te lezen: ‘De vierde mediarevolutie draait om manipulatie. De zogenoemde synthetische media doorbreken grenzen tussen de analoge, digitale en virtuele wereld.’ Het verhaal staat op marketingsfacts.nl. ‘Ieder nieuw type media veroorzaakt zijn eigen revolutie. Maar de nieuwste revolutie gaat echt alles op zijn kop zetten. Met synthetische media krijgt iedereen de mogelijkheid zijn eigen content en daarmee zijn eigen waarheid en realiteit te scheppen. Er is geen ‘medium’ en geen ‘message’ meer, de realiteit is zelf het medium geworden.’

Het stoort me overigens wel dat mijn mailbox nog steeds volloopt met berichten van bedrijven die geen greep hebben op hun communicatie en derhalve net doen alsof de wereld niet op zijn kop staat. Deze onderneming bewijzen zichzelf daarmee een slechte dienst. Zeker bedrijven die digital hoog in hun vaandel hebben staan, moeten zich schamen.

En dan de bedrijven die je overvoeren met servicemails, bedrijven waarvan je niet eens wist dat ze je gegevens hebben verzameld. Naomi van der Louw van DDMA schrijft er een puntig verhaal over, om bedrijven en instellingen erop te wijzen dat ze mogelijk in de fout gaan, omdat de AVG het weliswaar niet verbiedt, maar een geadresseerde kan wel bezwaar maken. Misbruik maken van de huidige situatie is dom, en gebeurt het abusievelijk dan is dat eigenlijk nog dommer. Zorg dat je juist in deze tijd je zaken op orde hebt.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken