[Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - oprichters Bilder & De Clercq

[Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - oprichters Bilder & De Clercq
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Visual idFood

In het 38ste deel uit onze succes-serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met ondernemers Rogier Leopold en Diederik van Gelder - oprichters Bilder & De Clercq. Naast hun vernieuwende healthy food-winkelconcept lanceerden ze onlangs 'de virtuele boodschappenmuur'. Daarnaast zijn ze net begonnen met het opzetten van een B&dC-catering-tak.

Stel jezelf graag voor en vertel wat je binnen B&DC doet.
Mijn naam is Rogier Leopold en ik ben samen met mijn compagnon Diederik van Gelder oprichter van Bilder & De Clercq. Bilder & De Clercq is een eetwinkel ingericht naar recept. Mensen kopen bij ons de ingrediënten voor een heerlijke maaltijd in exact de juiste hoeveelheden en krijgen hier een mooie stap-voor-stap receptkaart bij.

OK, de B&DC-case. Kun je ingaan op de positionering van het merk B&DC, waar jullie nu staan en deze bijbehorende campagne, wat is daarvan het doel?
Wij hebben met B&DC gekozen voor een wat internationale uitstraling. Dit komt allereerst voort uit persoonlijke voorkeur, maar dit spreekt ook een bepaalde ambitie uit. Zowel Diederik als ik dromen ervan om ooit ook vestigingen van Bilder & De Clercq te openen in het buitenland. Het doel van onze communicatie nu is engagement. Wij proberen zoveel mogelijk mensen te betrekken bij B&DC en mensen echt onderdeel te laten worden van de nieuwe manier van inkopen doen. Een goed voorbeeld daarvan is onze B&DC-Gastchefcompetitie. We vroegen onze klanten hun favoriete recept in te sturen. Zij maakten kans om hun gerecht in de B&DC-winkels terug te zien en met naam en toenaam genoemd te worden. We hadden ontzettend veel inzendingen. Waren we heel blij mee, dat geeft natuurlijk een zekere mate van betrokkenheid aan van onze klanten.

Werkt International B&DC  met bureaus? 
We hebben in eerste instantie gewerkt met ...,staat als bureau. We waren hier ontzettend blij mee en zijn van mening dat ze geweldig werk hebben verricht. Als start-up moeten we echter heel erg letten op de kosten en op het moment werken we dus niet met een bureau.

Is de healthy food-markt in Nederland een ingewikkelde? Wat is de grootste uitdaging? Het ingewikkelde aan de healthy food-branche is tweeledig. Enerzijds moeten wij als Bilder & De Clercq mensen leren wennen aan een 'nieuwe manier van avondinkopen' doen. Mensen kopen bij ons per gerecht/recept. Hierbij houden klanten nooit meer wat over: je koop wat je kookt. Een antwoord op de grote foodwaste dus. Maar net als indertijd mensen moesten wennen aan de supermarkt waar mensen zelf producten uit de schappen mochten pakken ipv dat de kruidenier dat voor hen deed, moeten mensen bij B&DC nu ook in het begin wennen aan de andere manier van winkelen bij B&DC. Je koopt bij ons daadwerkelijk 1 teentje knoflook bijvijvoorbeeld. Dat zijn mensen niet gewend.
Een andere uitdaging is het steeds vernieuwen van het assortiment omdat we steeds weer merken dat de producten die bij ons als eerste op het schap liggen worden overgenomen door de grote supermarkt-ketens. Je begrijpt dat die producten voor ons direct minder interessant worden. Klanten verwachten bij Bilder & De Clercq het nieuwste van het nieuwste; en terecht!

Er is nu de virtuele boodschappenmuur. Wil je hier wat meer over delen?!
Yes; sinds een aantal weken loopt de pilot in het hoofdkantoor van Google Nederland aan de Zuidas met onze virtuele boodschappenmuur. Googlers kunnen nu op kantoor de 14 gerechten van Bilder & De Clercq bestellen. Voor 16.00uur besteld, staat er om 17.00uur een tasje met alle ingrediënten en een receptkaart van een heerlijk gerecht voor ze klaar in de koeling. Dat is natuurlijk gemak 2.0. Zij hoeven niet meer na te denken wat ze gaan eten, hoeven geen boodschappen meer te doen én worden thuis in de keuken aan de hand genomen door het recept. Zo wordt gezond en smakelijk koken wel heel easy!

Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We zijn lekker bezig met het verder ontwikkelen van Bilder & De Clercq. Er liggen volop kansen om ons concept op verschillende manieren uit te rollen. Niet alleen door meer winkels te openen, maar dus ook door het uitbouwen van onze B-2-B oplossing, de virtuele boodschappenmuur. Daarnaast zijn we net begonnen met het opzetten van een catering-tak. Al het lekkers uit onze winkels op jouw feest of partij. We werken met fantastische chefs en hebben na anderhalf jaar een waanzinnige database met geweldige recepten ontwikkeld. Met de B&DC Catering komen we het nu nog voor je klaar maken ook! We hebben al een aantal klussen gedaan en dat ging zo leuk, we hebben de smaak te pakken. 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

tekst: Peter van Woensel Kooy

 
Rogier Leopold en Diederik van Gelder - oprichters Bilder & De Clercq

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] - Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] -  Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] - Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken