OneWorld Magazine: 10 jaar rechtvaardiger journalistiek

OneWorld Magazine: 10 jaar rechtvaardiger journalistiek
  • Media
  • 24 dec 2021 @ 09:55
  • 20501 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Tien jaar geleden verscheen de eerste papieren editie van OneWorld. Wat begon als gesubsidieerd vakblad over ontwikkelingssamenwerking is uitgegroeid tot een onafhankelijk magazine dat ‘journalistiek voor rechtvaardigheid’ bedrijft.

Binnen een decennium transformeerde OneWorld van een gesubsidieerd vakblad over ontwikkelingssamenwerking in een publiekstitel die ‘toonaangevend is op de thema’s van onze tijd zoals dekolonisatie, identiteit en klimaatrechtvaardigheid.’

Het is sinds 2021 met de nieuwe licentiehouders Seada Nourhussen (ex-Trouw) en John Olivieira (o.a. ex-Sanoma) het enige landelijke black owned opinieblad in Nederland.

Na een personeelssanering en stopzetten van het papieren blad eind 2020 brachten hoofdredacteur Nourhussen en uitgever Olivieira het magazine in 2021 terug. Daarvan is nu een jubileumeditie met de hoofdredacteuren van de afgelopen tien jaar verschenen. Ook introduceerden ze een betaalmuur online en nieuwe abonnementen.

OneWorld is onder Nourhussen onder meer vernieuwend op rechtvaardige taal. De bijbehorende ‘journalistiek voor rechtvaardigheid’ trekt steeds meer kritische lezers die zich elders vaak genegeerd voelen. Nourhussen: ‘De filosofie achter onze journalistiek staat in ons manifest. Daarin bevragen we journalistieke tradities. Anders dan andere media omschrijven wij onszelf bijvoorbeeld niet als ‘neutraal’ en we doen veel aan zelfreflectie.’

Dankzij een duidelijke merkprofilering, scherpe inhoudelijke keuzes en een nieuwe onlinestrategie is de naamsbekendheid van het blad hard gegroeid.

Nourhussen: ‘Ik wil verder groeien met OneWorld, maar ik zie voor ons ook een rol om de journalistieke sector toegankelijker te maken voor mensen die ondervertegenwoordigd zijn. Daarvoor moeten media kritisch naar de eigen werkwijze en cultuur kijken.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken