OneWorld Magazine: 10 jaar rechtvaardiger journalistiek
- Media
- 24 dec 2021 @ 09:55
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 24 dec 2021 @ 09:55
- Sjaak Hoogkamer
Tien jaar geleden verscheen de eerste papieren editie van OneWorld. Wat begon als gesubsidieerd vakblad over ontwikkelingssamenwerking is uitgegroeid tot een onafhankelijk magazine dat ‘journalistiek voor rechtvaardigheid’ bedrijft.
Binnen een decennium transformeerde OneWorld van een gesubsidieerd vakblad over ontwikkelingssamenwerking in een publiekstitel die ‘toonaangevend is op de thema’s van onze tijd zoals dekolonisatie, identiteit en klimaatrechtvaardigheid.’
Het is sinds 2021 met de nieuwe licentiehouders Seada Nourhussen (ex-Trouw) en John Olivieira (o.a. ex-Sanoma) het enige landelijke black owned opinieblad in Nederland.
Na een personeelssanering en stopzetten van het papieren blad eind 2020 brachten hoofdredacteur Nourhussen en uitgever Olivieira het magazine in 2021 terug. Daarvan is nu een jubileumeditie met de hoofdredacteuren van de afgelopen tien jaar verschenen. Ook introduceerden ze een betaalmuur online en nieuwe abonnementen.
OneWorld is onder Nourhussen onder meer vernieuwend op rechtvaardige taal. De bijbehorende ‘journalistiek voor rechtvaardigheid’ trekt steeds meer kritische lezers die zich elders vaak genegeerd voelen. Nourhussen: ‘De filosofie achter onze journalistiek staat in ons manifest. Daarin bevragen we journalistieke tradities. Anders dan andere media omschrijven wij onszelf bijvoorbeeld niet als ‘neutraal’ en we doen veel aan zelfreflectie.’
Dankzij een duidelijke merkprofilering, scherpe inhoudelijke keuzes en een nieuwe onlinestrategie is de naamsbekendheid van het blad hard gegroeid.
Nourhussen: ‘Ik wil verder groeien met OneWorld, maar ik zie voor ons ook een rol om de journalistieke sector toegankelijker te maken voor mensen die ondervertegenwoordigd zijn. Daarvoor moeten media kritisch naar de eigen werkwijze en cultuur kijken.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes