DDMA roept op tot strenge handhaving nieuwe opt-in wet

DDMA roept op tot strenge handhaving nieuwe opt-in wet
  • Online
  • 10 jun 2021 @ 11:20
  • 8521 x gelezen
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag
  • 10 jun 2021 @ 11:20
  • 8521 x gelezen
  • Ryan Baij

De branchevereniging voor data & marketing (DDMA) roept toezichthouder Autoriteit consument & Markt (ACM) op om de nieuwe regels rond de nieuwe opt-in wet streng te handhaven. Het succes van de nieuwe telecommunicatiewet valt of staat, volgens de telemarketeers, met het duidelijk optreden tegen eventuele overtreders.

Vanaf 1 juli hebben organisaties toestemming (een opt-in) nodig hebben om te bellen naar niet-klanten. Het Bel-me-niet-Register houdt daarom op te bestaan. Daarnaast mogen organisaties nog steeds bestaande klanten telefonisch benaderen, maar alleen als zij de klant hier bij het aankoopmoment over informeren. Ook moeten zij de mogelijkheid bieden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering. Consumenten kunnen zo zelf kiezen welke organisaties hen wel of niet kunnen benaderen.

DDMA hoopt dat de wetswijziging de irritatie bij de klant wegneemt. Directeur Diana Janssen: ‘De regels worden hierdoor duidelijker en consumenten zijn veel meer zelf aan zet, dat is een belangrijke stap waar we blij mee zijn. Maar het is slechts een deel van de oplossing: om het aantal ongewenste telefoontjes echt terug te dringen, is handhaving cruciaal. De nieuwe regels maken dat mogelijk, doordat de bewijslast wordt omgedraaid: organisaties moeten voortaan zelf kunnen bewijzen dat zij mensen mogen bellen.’ Daarom spoort de DDMA nu al de ACM aan om de structurele overtreders aan te pakken. Vanuit de sector bieden ze dan ook een helpende hand aan de autoriteit.

De sector werkt hard aan het krijgen van een beter imago


Pieter Prins, directeur van callcenter 2Contact en lid van de DDMA Commissie Telemarketing is blij met de nieuwe regels: ‘Wij willen relevante en respectvolle gesprekken voeren met mensen die openstaan voor een gesprek. Deze regels helpen daarbij. Niemand zit namelijk te wachten op ongewenste telefoontjes - consumenten niet, maar onze opdrachtgevers én werknemers ook niet. De sector werkt hard aan het krijgen van een beter imago. Wij trainen onze medewerkers daarin, maar als de ACM niet handhaaft hou je altijd partijen die zich niets van regels aantrekken’.

 

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken