DDMA roept op tot strenge handhaving nieuwe opt-in wet
- 10 jun 2021 @ 11:20
- Ryan Baij
De branchevereniging voor data & marketing (DDMA) roept toezichthouder Autoriteit consument & Markt (ACM) op om de nieuwe regels rond de nieuwe opt-in wet streng te handhaven. Het succes van de nieuwe telecommunicatiewet valt of staat, volgens de telemarketeers, met het duidelijk optreden tegen eventuele overtreders.
Vanaf 1 juli hebben organisaties toestemming (een opt-in) nodig hebben om te bellen naar niet-klanten. Het Bel-me-niet-Register houdt daarom op te bestaan. Daarnaast mogen organisaties nog steeds bestaande klanten telefonisch benaderen, maar alleen als zij de klant hier bij het aankoopmoment over informeren. Ook moeten zij de mogelijkheid bieden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering. Consumenten kunnen zo zelf kiezen welke organisaties hen wel of niet kunnen benaderen.
DDMA hoopt dat de wetswijziging de irritatie bij de klant wegneemt. Directeur Diana Janssen: ‘De regels worden hierdoor duidelijker en consumenten zijn veel meer zelf aan zet, dat is een belangrijke stap waar we blij mee zijn. Maar het is slechts een deel van de oplossing: om het aantal ongewenste telefoontjes echt terug te dringen, is handhaving cruciaal. De nieuwe regels maken dat mogelijk, doordat de bewijslast wordt omgedraaid: organisaties moeten voortaan zelf kunnen bewijzen dat zij mensen mogen bellen.’ Daarom spoort de DDMA nu al de ACM aan om de structurele overtreders aan te pakken. Vanuit de sector bieden ze dan ook een helpende hand aan de autoriteit.
De sector werkt hard aan het krijgen van een beter imago
Pieter Prins, directeur van callcenter 2Contact en lid van de DDMA Commissie Telemarketing is blij met de nieuwe regels: ‘Wij willen relevante en respectvolle gesprekken voeren met mensen die openstaan voor een gesprek. Deze regels helpen daarbij. Niemand zit namelijk te wachten op ongewenste telefoontjes - consumenten niet, maar onze opdrachtgevers én werknemers ook niet. De sector werkt hard aan het krijgen van een beter imago. Wij trainen onze medewerkers daarin, maar als de ACM niet handhaaft hou je altijd partijen die zich niets van regels aantrekken’.
.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nederlanders shoppen bewust en... 10-07-2025
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers