Rabobank schrapt 'valse belofte' uit tv-commercial
- Bureaus
- 20 nov 2017 @ 00:16
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CommercialsReclameCampagnesMVO
- 20 nov 2017 @ 00:16
- Redactie Bureaus
De nieuwe campagne van Rabobank houdt de gemoederen flink bezig. Na kritiek wordt de tv-commercial aangepast waarin de bank zich profileert als een heel duurzame bank. Bij de Reclame Code Commissie is een klacht binnengekomen van een boze Limburger over de belofte van de bank om 'samen het wereldvoedselprobleem op te lossen'.
'Stel je eens voor dat we samen het voedselprobleem oplossen en dat je ons aan die belofte mag houden.' Deze zin uit de gewraakte tv-spot is volgens de RCC misleidend, omdat Rabobank niet aannemelijk kan maken dat de aanpak van de bank inderdaad het voedselprobleem oplost.
De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak nog niet gepubliceerd, omdat formeel de beroepstermijn nog niet is afgelopen. Rabobank zegt desgevraagd wel tegen RTL Z dat de zin uit de commercial wordt geschrapt op aandringen van het beroepsorgaan.
De aanbevelingen van de Reclame Code Commissie zijn in principe niet bindend, maar doorgaans worden ze wel opgevolgd door adverteerders. Pas als een misleidende reclame gewoon op de buis blijft, doet de RCC eventueel een melding bij de Autoriteit Consument en Markt. De ACM kan uiteindelijk een boete opleggen, maar dat is vrijwel nooit nodig. Ook nu niet, al moet nog blijken hoe Rabobank de campagne aanpast.
De nieuwe Rabo-campagne waarover MarketingTribune als eerste vakmedium publiceerde, is het resultaat van een uitvoerige pitch die eveneens de gemoederen in het reclamevak flink heeft bezig gehouden. Een reclamebureau maakte onlangs een parodie op de commercial.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- commercial
- Rabobank
- bank
- reclame
- MVO
- belofte
- campagne
- voedselprobleem
- voedsel
- oplossing
- milieu
- RCC
- Reclame Code Commissie
- duurzaamheid
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Campagne ‘Blijf in beeld’ richt zich... 17-09-2025
- Univé lanceert zakelijke campagne... 15-09-2025
- Mooie Boules en Gardeners bundelen... 15-09-2025
- Closed on Monday opent lift voor... 15-09-2025
- Multi-Gyn kiest voor... 12-09-2025
- Christian Alexander viert... 11-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes