Rabobank schrapt 'valse belofte' uit tv-commercial
- Bureaus
- 20 nov 2017 @ 00:16
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CommercialsReclameCampagnesMVO
- 20 nov 2017 @ 00:16
- Redactie Bureaus
De nieuwe campagne van Rabobank houdt de gemoederen flink bezig. Na kritiek wordt de tv-commercial aangepast waarin de bank zich profileert als een heel duurzame bank. Bij de Reclame Code Commissie is een klacht binnengekomen van een boze Limburger over de belofte van de bank om 'samen het wereldvoedselprobleem op te lossen'.
'Stel je eens voor dat we samen het voedselprobleem oplossen en dat je ons aan die belofte mag houden.' Deze zin uit de gewraakte tv-spot is volgens de RCC misleidend, omdat Rabobank niet aannemelijk kan maken dat de aanpak van de bank inderdaad het voedselprobleem oplost.
De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak nog niet gepubliceerd, omdat formeel de beroepstermijn nog niet is afgelopen. Rabobank zegt desgevraagd wel tegen RTL Z dat de zin uit de commercial wordt geschrapt op aandringen van het beroepsorgaan.
De aanbevelingen van de Reclame Code Commissie zijn in principe niet bindend, maar doorgaans worden ze wel opgevolgd door adverteerders. Pas als een misleidende reclame gewoon op de buis blijft, doet de RCC eventueel een melding bij de Autoriteit Consument en Markt. De ACM kan uiteindelijk een boete opleggen, maar dat is vrijwel nooit nodig. Ook nu niet, al moet nog blijken hoe Rabobank de campagne aanpast.
De nieuwe Rabo-campagne waarover MarketingTribune als eerste vakmedium publiceerde, is het resultaat van een uitvoerige pitch die eveneens de gemoederen in het reclamevak flink heeft bezig gehouden. Een reclamebureau maakte onlangs een parodie op de commercial.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- campagne
- milieu
- voedsel
- belofte
- Reclame Code Commissie
- commercial
- oplossing
- Rabobank
- MVO
- duurzaamheid
- RCC
- bank
- voedselprobleem
- reclame
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers