Marketing met MSC-keurmerk maakt mossel sexy

  • Food-en-retail
  • 3 nov 2016 @ 09:26
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Mosselen uit de Nederlandse wateren mogen ook de komende vijf jaar het MSC-keurmerk voeren. 'Met glans hebben zowel de mosselbodemcultuur-kwekers als de hangcultuurkwekers het 'hercertificeringstraject' doorlopen. Nederlandse mosselen uit de Waddenzee en Oosterschelde en Zeeuwse hangcultuurmosselen zijn hiermee aantoonbaar duurzaam', meldt marketeer Karin Fredikze van MSC Benelux. En dat is handig, want 66% van de Nederlandse visconsumenten kiest duurzaam. MarketingTribune spreekt Fredrikze over mosselmarketing, de rol van het keurmerk en de nieuwe campagne.

1.            Waarom is de certificering belangrijk voor de mosselsector?
De visserij is daarmee onafhankelijk getoetst aan de MSC-standaard en is een aantoonbaar duurzame visserij. Ze tonen aan dat er geen overbevissing plaats vindt, dat de manier waarop je het mosselzaad opvangt geen nadelig effect heeft op het ecosysteem van het Wad en in de Voor Delta, geen effect op de vogels, de voedselrelaties, op het bodemleven. En ze tonen aan dat het een goed beheerde visserij is, dus dat de regels die zijn opgesteld ook goed naleeft. Het is een ongeconditioneerde visserij. Veel visserijen krijgen voorwaarden mee als ze gecertificeerd zijn. Dit kun je vergelijken met huiswerk. Maar de mosselvisserij heeft geen voorwaarden meegekregen. Daar mogen de vissers een grote pluim voor krijgen. Consument en supermarkt vragen om duurzame visproducten met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk. 66% van de Nederlandse visconsumenten vindt dat er alleen visproducten van een duurzame bron gekocht moeten worden zodat de oceanen gezond blijven, ze hebben er ook meer geld voor over. In deze infographic kun je de highlights zien.

 2.            Kunt u iets vertellen over hoe het deze sector vergaat? Gaat nog steeds veel export naar Belgie? Eten Nederlanders al meer mosselen?
Het gaat goed met de mosselsector, blijkt uit cijfers van het Mosselbureau: 64 procent van de mosselen gaat nog steeds naar België. Nederlanders gaan wel meer mosselen eten maar de consumptie valt natuurlijk wel in het niet vergeleken bij België. In Nederland wordt zo’n 2,5 miljoen kilo Zeeuwse mosselen gegeten. 

3.            Op welke wijze ondersteund uw afdeling marketing de mosselverkoop?
Vanuit ons MSC regiokantoor Benelux in Den Haag zijn we continue bezig te laten zien aan de consument wat het inhoudt als een visserij bekroond is met het duurzaamheidskeurmerk van MSC. We doen dit vooral met beeldende verhalen. Een recente campagne is de Bewuste Visweek geweest die landelijk bij bijna alle supermarktketens te zien was. Mosselen werden daar goed in het zonnetje gezet doordat ze deel uitmaakten van de storytelling.Twee chefs, Syrco Bakker van Pure C en Matthias Speybrouck van 'Va et Vient' kookten tegen elkaar op een mosselkotter in de seafood challenge met o.a. mosselen. We hopen daarmee duidelijk te maken dat kiezen voor duurzame wildgevangen vis makkelijk is, je hoeft alleen naar het blauwe MSC-keurmerk te kijken op de verpakking en je kunt erop vertrouwen dat de vis of mossel van een duurzame bron komt. Onze slogan is dan ook ‘Kies MSC-blauw voor vis die er morgen nog is!’ Check hier de Seafood challenge video met de chefs Syrco Bakker en Matthias Speybrouck en de mosselen. 

4.            Met welke andere foodcategorien concurreert de mossel?
Dat is eigenlijk lastig aan te geven. Het product Mosselen heeft een unieke positionering, met veel beleving, denk aan: genieten, gezelligheid en gemak. Bij ‘gemak’ heeft het concurrenten variërend van een kant en klaar maaltijd tot een pizza. Bij ‘gezellig en genieten’ zijn concurrenten ‘categorieën’ als barbecue, gourmet of fondue.

5.            Welke belangrijke foodtrends ziet u in Nederland? hoe vertaalt u die naar uw markt?
Streekproducten en  voedsel van dichtbij wordt als duurzaam gezien door veel consumenten. Wij proberen zoveel mogelijk aandacht te geven aan de Nederlandse MSC gecertificeerde visserijen en de vis die zij vangen, dat zijn mosselen, kokkels, scheermessen, schol, haring en makreel.
(PvWK)

 

 
    Karin Fredrikze, communications manager Marketing & Events MSC Benelux 

 

Achtergrond over mosselculturen in Nederland
Mosselen worden in Nederland bevist of beter gezegd gekweekt in de Waddenzee en Oosterschelde. Het ‘kweken’ is een vorm van natte landbouw. De mosselkweker vist mosselzaad op of vangt het via zogenaamde mosselzaadinvanginstallaties in. Vervolgens zaait hij het natuurlijke mosselzaad uit op zijn percelen in de Waddenzee of Oosterschelde. Twee tot drie jaar later zijn de mosselen klaar om geoogst te worden, gevoed door de natuurlijke omgeving. Nederland telt 88 mosselbodemcultuur-kwekers die jaarlijks zo’n 57 miljoen kilo Zeeuwse mosselen aanvoeren. Daarnaast is ook voor vier bedrijven uit de mosselhangcultuur – aangesloten bij de Vereniging Zeeuwse Hangcultuurkwekers - de certificering verlengd. Deze mosselproducenten vangen hun mosselzaad door het van touwen te schrapen en vervolgens in lange kousvormige netten in het water op te laten groeien tot consumptiemossel.

Traceerbaar van bron tot bord
Verdeeld over ongeveer 100 landen zijn momenteel meer dan 23.000 producten met MSC-keurmerk verkrijgbaar, afkomstig van 310 visserijen. Het MSC-keurmerk borgt de traceerbaarheid hiervan van oceaan tot op het bord. Die keten transparantie is ook van belang voor de visserij. De visser wil natuurlijk dat de consument erop kan vertrouwen dat zijn mosselen ook echt uit een duurzame visseirj komt. In deze animatie wordt door de MSC-organisatie uitgelegd hoe het MSC keurmerk traceerbaarheid van oceaan tot op het bord borgt. 


    Het MSC logo

Campagnebeeld: de Seafood challenge met de chefs Syrco Bakker en Matthias Speybrouck en de mosselen. Hieronder: film uit de nieuwe campagne.

 

Over Marine Stewardship Council (MSC) – keurmerk voor duurzame visvangst
'De Marine Stewardship Council is een internationale non-profit organisatie. Onze visie is dat oceanen weer krioelen van leven en dat vis-, schaal- en schelpdierbestanden voor deze en volgende generaties worden veilig gesteld. Ons keurmerk en certificeringsprogramma erkent en beloont duurzame visserijen en helpt de markt voor vis, schaal-, en schelpdieren te veranderen naar een meer duurzame basis.

Het blauwe MSC-keurmerk op een vis-, schaal- en schelpdierproduct betekent dat:

·         het van een wildgevangen visserij komt die onafhankelijk tegen de op wetenschap berustende MSC-standaard voor milieubewust en duurzaam vissen gecertificeerd is

·         volledig traceerbaar is naar een duurzame bron

Meer dan 306 visserijen in meer dan 33 landen zijn MSC gecertificeerd. Gezamenlijk brengen deze visserijen bijna 9,5 miljoen ton aan land. Dit is rond de 10% van de vis die wereldwijd gevangen wordt. Wereldwijd dragen meer dan 23.000 producten het MSC-keurmerk. Meer informatie: www.msc.org

Het MSC-programma zou niet kunnen bestaan zonder de vele vissers over de hele wereld die werken aan gezonde visbestanden, ecosystemen en hun eigen levensonderhoud te beschermen Lees verhalen over vissers die hard werken om onze oceanen te beschermen.' (bron: MSC)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken