[column] Spelregels zijn definitief gewijzigd

[column] Spelregels zijn definitief gewijzigd
  • B2b
  • 26 mei 2020 @ 11:45
  • 18301 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • HR

Voor allen die de laatste 20 jaar in ons vak actief geweest zijn, waren het interessante tijden. Soms een beetje te… De crises van 2001 en 2008 lieten diepe sporen na in onze industrie, en 2020 gaat zich in dit rijtje scharen. Maar door corona lijken de spelregels blijvend gewijzigd.

Als er één moment is om in het nú te leven, dan is het nu wel. De versoepeling van de coronamaatregelen van de regering maken ons pijnlijk duidelijk dat we een tijd ingaan waarin we maar voor een klein gedeelte kunnen doen wat we willen doen. Overal zit een ‘max’ op (als in max 30 personen), behalve op onze onderlinge afstand (als in minimaal 1,5m). De gevolgen hiervan vinden snel hun weg naar onze opdrachtgevers. De Rabobank voorspelt dat alle sectoren geraakt gaan worden, met een uitzondering voor de gespecialiseerde zakelijke dienstverlening. Met als uitzondering daar weer op: de communicatiebranche.

Het nieuwe nieuwe werken

Het wordt de Corona-honeymoon genoemd, de tijd waarin de restricties net waren afgekondigd om Het Virus van het lijf te houden. Best geinig, cocoonen werd opnieuw gedefinieerd. Werken doe je thuis en de vrijmibo doen we via Zoom. Natuurlijk met een Coronaatje in de hand.

Maar we zijn inmiddels verder, en beginnen ons te realiseren dat de manier waarop wij werken voor lange tijd ingrijpend gewijzigd is. Het is daarom noodzakelijk thuis een goede werkplek te hebben. Wie die nog niet heeft, moet die maken. (Bij mij in het dorp draait de aannemer overuren!). Maar niet alleen het huis, wij allemaal moeten een mindshift  maken. Want met thuiswerken vervalt de van 9 tot 5 noodzaak. Mooi, want dat scheelt weer een heleboel onnodige uren in de file staan. Waarom zijn we dat niet al veel eerder gaan doen? Nog een voordeel: thuis zit je niet in zo’n achterhaalde opstelling die de kantoortuin is. Iedereen weet dat die improductief is, om nog maar te zwijgen van de gezondheidsrisico’s.

Je kan best ’s middags even sporten, om ’s avonds dan nog even te werken. Wedden dat het je productiever zal maken? Het risico van overcompensatie ligt dan op de loer:  veel mensen compenseren een uur niet-werken overdag met twee uur wel-werken ’s avonds.

I.T.O.S.

Nog maar al te vaak hoor ik van directies die het toch wel fijn vinden wanneer het personeel op kantoor werkt. Aanwezigheid is dan de leidende gedachte, terwijl het output zou moeten zijn.

Anno 2020 moeten we ons ontworstelen aan de regels die ontstaan zijn kort na de Industriële Revolutie. Toen directie en werknemers vijanden waren, en alles deden om elkaar onderuit te halen. Tegenwoordig werken we mét en niet tegen elkaar, en weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt. De meesten doen hun best hieraan minstens te voldoen, zo niet dit te overtreffen. Wie beoordeelt mensen nog op hun aanwezigheid? Als mensen niet werken als ze niet op kantoor zijn, zijn ze onterecht aangenomen. Uiteindelijk geldt: It’s The Output, Stupid.

Hoe gaan we door?
“Never let a good crisis go to waste”, en zo is het maar net. Deze crisis dwingt ons niet op de knieën, maar biedt ons een mogelijkheid al onze gewoonten kritisch tegen het licht te houden. Om ideeën uit te proberen over hoe het anders en beter kan. Rutte nodigde in zijn laatste persconferentie uitdrukkelijk uit tot meedenken over oplossingen. Veranderingen komen vaak van de werkvloer, en niet zozeer van vergaderingen die met de deur dicht worden gehouden. Goed luisteren naar wat er op de werkvloer leeft, maakt een bedrijf alleen maar sterker. Natuurlijk blijven mensen de dagen die ze niet op kantoor hoeven zijn productief thuis doorbrengen. Dat scheelt vele benzinekilometers en dito emissie. Op den duur kan er toe met minder kantoor-vierkante-meters, iets wat in de reclamewereld nieuw is maar in de buitenwereld al lang geaccepteerd is.

Personeel

Investeren in personeel is belangrijker dan ooit. Het zou doodzonde zijn als omzetverlies zou leiden tot het schrappen van opleidingen. Hoewel het een voor de hand liggende maatregel is, is het er ook een die niet-duurzaam is en op den duur tot verarming van kennis leidt. Een prettig bijverschijnsel is dat een ieder die een opleiding mocht doen, ook weer loyaler is geworden naar de werkgever.

Het doel is om sterker uit de crisis te komen dan we er in gingen. En zo tot duurzame oplossingen te komen. Moderne oplossingen, waarvan we weten dat ze werken en die we misschien al veel eerder hadden moeten implementeren. De noodzakelijke aanpassingen door de uitzonderlijke tijd waarin we nu moeten functioneren heeft één voordeel: we hebben gezien dat het allemaal ook anders kan.

Deze blog is van de hand van Vincent Mispelblom Beyer, directeur van Flexfirm: casting en coaching voor iedereen in communicatie

 

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken