[column] Werkgever: wie ben je eigenlijk?

[column] Werkgever: wie ben je eigenlijk?
  • B2b
  • 22 apr 2021 @ 09:51
  • Link
  • Vincent Mispelblom Beyer
    Vincent Mispelblom Beyer

    headhunter
    Flexfirm
  • HR

Een vacature invullen, ik doe al jaren niet anders. De ene is moeilijker dan de ander, maar zonder een goed werkgeversmerk (employer brand) wordt het wel héél moeilijk. Toch kom ik er maar weinig tegen in de praktijk. Hoe kan dat toch?

We sell, or else…

Een reclamebureau zal een nieuwe klant altijd vragen wat het te verkopen product de moeite waard maakt om aan te schaffen. Noem het een USP of een UBR, als je maar kan zeggen waarom de klant gaat toehappen. Net als dat reclamebureau ga ik de markt op, maar dan als bemiddelaar en recruiter met vacatures in de aanbieding. Ik houd interessante kandidaten voor welke volgende goede stap in hun carrière ik voor ze in portefeuille heb. Waarom ze moeten toehappen… Werk is zoveel meer dan een baan, dus vertel ik ze dan ook alles over het werkgeversmerk. Tenminste, als dat omschreven is.

En dat is het vaak niet. Lang niet al mijn klanten realiseren zich dat sollicitanten niet langer in de rij staan om bij hen te komen werken. Dat de tijd van ‘voor jou 10 anderen’ voorbij is, en dat solliciteren een wederzijds begrip is. Dat recent onderzoek uitwijst dat 67% van de bureauprofessionals nog dit jaar van baan wil wisselen (en 60% van hen overigens naar adverteerderszijde wil overstappen…)!

In de markt waar de werknemer het voor het uitkiezen heeft, zal de werkgever zijn stinkende best moeten doen om talent binnen te halen.

Dat doe je o.a. door je werkgeversmerk duidelijk te omschrijven. Maar hoe doe je dat?

De basis

Een werkgeversmerk is gebouwd op de Employer Value Proposition (EVP). Het is wie je bent en wat je uitstraalt, door wat je doet. Het is de reden waarom jij gekozen wordt en niet je concurrent. Er is nog een voordeel: als je oprecht bent en de uitgangspunten van je EVP naleeft, zo blijkt uit onderzoek, is het voor de mensen die al in huis zijn een reden om langer te blijven. Een EVP is meer dan het marktconforme salaris dat je betaalt, het carrièreperspectief dat je biedt en de inmiddels toch wel standaard pooltafel. Het gaat steeds vaker om de persoonlijkheid en waarden van de organisatie. Voor een snel groeiend aantal werkenden is dit heel belangrijk in het keuzeproces voor een werkgever.  

Opbouw

Wat zijn de bouwstenen van een steengoed EVP? In algemene termen moet je EVP aantrekkelijk, houdbaar, geloofwaardig, en onderscheidend zijn. Wees vooral oprecht, doe je niet anders voor dan je bent. Dat komt altijd uit, en dan ontploft het in je gezicht. Kijk in de spiegel, ga sparren en sta open voor inzichten van buitenaf. Het is goed als iedereen in het MT betrokken is bij de totstandkoming van de EVP, en deze door de hele organisatie gedragen wordt. Een goed EVP heeft aantrekkingskracht op meerdere generaties, hoe moeilijk het ook is om iedereen tevreden te stellen. Maar je organisatie heeft jongeren en ouderen nodig om ijzersterk te zijn, je hebt moderne skills nodig maar ook ervaring en relativeringsvermogen.

Alle punten in jouw EVP moeten ook bewijsbaar zijn. Als je zegt dat je een gezonde work/life balance nastreeft, wat zien we daar dan van in de praktijk?

Als je kan waarmaken wat je beweert, heb je pas concrete aantrekkingskracht.

Ik kom mooie voorbeelden tegen, bedrijven die dikke magneten zijn op de arbeidsmarkt. Ken je Canva, het tool om zelf fijne graphic designs te maken? Zij hebben een schitterende pagina op hun site ingeruimd met alle redenen om bij hen te werken:  https://www.canva.com/careers/why-canva/ (Hmm, het is dat ik al een baan heb…) Dan Unilever, zij claimen niet alleen dat je een mooie carrière kan opbouwen binnen het bedrijf maar ook daar buiten! Kijk maar eens op https://careers.unilever.com/nl/en Onzelfzuchtigheid die zich ruimschoots terugbetaald. En over betalen gesproken, Mollie Payments heeft een pagina vol geschreven over haar beginselen: https://www.mollie.com/en/about Op die pagina staat ook een Youtubefilm waarin het allemaal nog eens verteld wordt. Als laatste kijken we naar Chipotle. Zij vertellen uitgebreid over hun verantwoorde eten op: https://www.chipotle.com/values. Daar wil je wel werken! Bij ‘careers’: https://jobs.chipotle.com/ lees je dan over hun waarden en  toewijding aan het milieu en de diversiteit.

Kijk, met zulke pagina’s heb je helemaal geen recruiter meer nodig!

 

 

Vincent Mispelblom Beyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken