Marketeer van de Week: Roos van Vugt (Social Embassy) begint voor zichzelf als Merkwerker
- Bureaus
- 5 dec 2014 @ 19:04
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - InterviewSocial mediaMarketing
- 5 dec 2014 @ 19:04
- Jeroen Mirck
Roos van Vugt, social influencer van het eerste uur in marcom, begint voor zichzelf. Na een kleine drie jaar bij Social Embassy start ze haar eigen bedrijf Merkwerker. MarketingTribune vraagt Van Vugt voor de rubriek Marketeer van de Week naar haar nieuwe ambities. ‘Ik ben gewoon mezelf. Jezelf positioneren klinkt als een kunstje.’
Stoer dat je voor jezelf begint. Waarom deze stap?
Roos van Vugt: ‘Iedereen stelde mij deze vraag al twee jaar geleden, na mijn vertrek als manager Social Media bij Deloitte. Dat bleef wel in mijn hoofd hangen. Er zijn meerdere redenen. Afgelopen jaar ben ik er achter gekomen dat ik graag ook voor kleinere organisaties en merken wil werken. Dat past niet goed binnen Social Embassy. Een mindere en privé-reden is dat mijn oudste zoon erg ziek is geworden. Nood breekt dan ook wetten, ik wil er voor hem (en de andere drie kinderen) zoveel mogelijk echt zijn. Als alles meezit groeit hij eroverheen, dat biedt perspectief!’
Wat ga je met Merkwerker anders doen dan bij Social Embassy?
‘Meer spreken en moderator zijn op events, meer inspireren en trainen.’
Wat is in jouw ogen een Merkwerker? En waarom ben jij er zelf bij uitstek eentje?
‘Een ander woord is ook wel brand advocates. Het ergste wat je als organisatie kan overkomen is dat je eigen mensen niet over je praten. Laat ze dus praten! Het zijn mensen die met trots en in alle openheid verhalen vanaf de werkvloer delen. Online kan dit erg krachtig zijn.’
Social Embassy is al direct je eerste klant. Heeft de reuring op social media al tot andere klanten geleid?
‘Jazeker!’ :)
Durf even te dromen: in welke markante merk zou je dolgraag eens je tanden zetten?
‘BEN. Daar heb ik lang geleden gewerkt. Met pijn in m'n hart zie ik ze op social media “knutselen”. Zonde!’
Hoe ga je jezelf anders positioneren dan al die andere experts en bureaus op het gebied van social media?
‘Door mezelf te blijven. Jezelf positioneren klinkt als een kunstje.’
Voordat je naar Social Embassy ging, werkte je als social mediamanager bij een grote corporate: Deloitte. Heel anders dan wat je nu gaat doen. Wat heb je daar geleerd wat je nu nog toepast?
‘Dat social media mensenwerk is.’
Vaste vraag voor deze rubriek, maar voor jou natuurlijk een no-brainer: op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?
‘Je kunt inderdaad beter vragen: op welke niet. Maar mij favoriet is nog steeds Twitter. En Instagram.’
Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?
‘BEN, Volkswagen T2, Sun-Maid en Moët & Chandon.’
Wat zijn jouw ambities als zelfstandig ondernemer?
‘Werk neerzetten dat verschil maakt.’
Wat zijn jouw mediamerken?
‘Print: Het Parool. Online: Blendle, De Correspondent. Radio: Spotify, Televisie: geen specifieke zender. Ik kijk amper, maar voor Tegenlicht blijf ik (bijna) thuis en ik kijk altijd naar het NOS Journaal.’
Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune.nl.
Foto: Henk-Jan Winkeldermaat (Punkmedia.nl)
Méér interviews lezen uit de online rubriek Marketeer van de Week? Klik dan HIER.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- interview
- Merkwerker
- Social Embassy
- Roos van Vugt
- zzp'er
- Deloitte
- social media
- Marketeer van de Week
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content...
Laatste Nieuws
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
- Dappr pleisters voor buitenspelen... 30-06-2025
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation