Marketeer van de Week: Roos van Vugt (Social Embassy) begint voor zichzelf als Merkwerker

Marketeer van de Week: Roos van Vugt (Social Embassy) begint voor zichzelf als Merkwerker
  • Bureaus
  • 5 dec 2014 @ 19:04
  • 30458 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewSocial mediaMarketing

Roos van Vugt, social influencer van het eerste uur in marcom, begint voor zichzelf. Na een kleine drie jaar bij Social Embassy start ze haar eigen bedrijf Merkwerker. MarketingTribune vraagt Van Vugt voor de rubriek Marketeer van de Week naar haar nieuwe ambities. ‘Ik ben gewoon mezelf. Jezelf positioneren klinkt als een kunstje.’

Stoer dat je voor jezelf begint. Waarom deze stap?

Roos van Vugt: ‘Iedereen stelde mij deze vraag al twee jaar geleden, na mijn vertrek als manager Social Media bij Deloitte. Dat bleef wel in mijn hoofd hangen. Er zijn meerdere redenen. Afgelopen jaar ben ik er achter gekomen dat ik graag ook voor kleinere organisaties en merken wil werken. Dat past niet goed binnen Social Embassy. Een mindere en privé-reden is dat mijn oudste zoon erg ziek is geworden. Nood breekt dan ook wetten, ik wil er voor hem (en de andere drie kinderen) zoveel mogelijk echt zijn. Als alles meezit groeit hij eroverheen, dat biedt perspectief!’

Wat ga je met Merkwerker anders doen dan bij Social Embassy?

‘Meer spreken en moderator zijn op events, meer inspireren en trainen.’

Wat is in jouw ogen een Merkwerker? En waarom ben jij er zelf bij uitstek eentje?

‘Een ander woord is ook wel brand advocates. Het ergste wat je als organisatie kan overkomen is dat je eigen mensen niet over je praten. Laat ze dus praten! Het zijn mensen die met trots en in alle openheid verhalen vanaf de werkvloer delen. Online kan dit erg krachtig zijn.’

Social Embassy is al direct je eerste klant. Heeft de reuring op social media al tot andere klanten geleid?

‘Jazeker!’ :)

Durf even te dromen: in welke markante merk zou je dolgraag eens je tanden zetten?

‘BEN. Daar heb ik lang geleden gewerkt. Met pijn in m'n hart zie ik ze op social media “knutselen”. Zonde!’

Hoe ga je jezelf anders positioneren dan al die andere experts en bureaus op het gebied van social media?

‘Door mezelf te blijven. Jezelf positioneren klinkt als een kunstje.’

Voordat je naar Social Embassy ging, werkte je als social mediamanager bij een grote corporate: Deloitte. Heel anders dan wat je nu gaat doen. Wat heb je daar geleerd wat je nu nog toepast?

‘Dat social media mensenwerk is.’

Vaste vraag voor deze rubriek, maar voor jou natuurlijk een no-brainer: op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?

‘Je kunt inderdaad beter vragen: op welke niet. Maar mij favoriet is nog steeds Twitter. En Instagram.’

Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?

‘BEN, Volkswagen T2, Sun-Maid en Moët & Chandon.’

Wat zijn jouw ambities als zelfstandig ondernemer?

‘Werk neerzetten dat verschil maakt.’

Wat zijn jouw mediamerken?

‘Print: Het Parool. Online: Blendle, De Correspondent. Radio: Spotify, Televisie: geen specifieke zender. Ik kijk amper, maar voor Tegenlicht blijf ik (bijna) thuis en ik kijk altijd naar het NOS Journaal.’

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune.nl.

Foto: Henk-Jan Winkeldermaat (Punkmedia.nl)

Méér interviews lezen uit de online rubriek Marketeer van de Week? Klik dan HIER.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken