Nieuw verkeersbord vraagt aandacht voor toegankelijkheid straten en gebouwen
- Bureaus
- 30 mei 2023 @ 13:36
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 30 mei 2023 @ 13:36
- Michiel van Zaane
Met een nieuw verkeersbord vraagt Nationale Vereniging de Zonnebloem aandacht voor de toegankelijkheid van straten en gebouwen voor mensen met een beperking. Posters met het bord en de boodschap ‘dit bord bestaat niet, maar het staat bijna overal’ worden door heel Nederland verspreidt.
Nationale Vereniging de Zonnebloem zet zich al jaren in voor het vergroten van de toegankelijkheid in Nederland voor mensen met een lichamelijke beperking. Uit recent onderzoek van de Zonnebloem blijkt dat er nog steeds veel problemen zijn op het gebied van toegankelijkheid; zeker ontoegankelijke straten en gebouwen vormen een uitdaging. De nieuwe campagne moet hier bewustwording voor creëren.
Momenteel hebben bijna 1,4 miljoen Nederlanders van 20 jaar en ouder een lichamelijke beperking. Het onderzoek van de Zonnebloem vond plaats onder 3.067 van hen. Hieruit komt naar voren dat respondenten dusdanige problemen ervaren met toegankelijkheid dat 73 procent van hen regelmatig uitstapjes aan zich voorbij laat gaan. Zo vindt 79 procent straten en wegen in de eigen woonwijk niet toegankelijk genoeg, ervaart 72 procent problemen in winkels en ook in cafés en restaurants zijn er veel belemmeringen voor mensen met een lichamelijke beperking (69 procent).
Mobiliteit vergroten
Ook mobiliteit is een domein waar vooruitgang geboekt kan worden om de toegankelijkheid in Nederland te vergroten. Zo blijkt uit het onderzoek dat meer dan de helft van de respondenten problemen ervaart met vervoer. Voornaamste uitdagingen zijn de gebondenheid aan tijden van Valys- of regiotaxi’s (69 procent) en de afhankelijkheid van een chauffeur (51 procent). Ook geeft 43 procent aan niet overal naar toe te durven reizen met het openbaar vervoer en zegt 33 procent dat niet alle plekken bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.
Marc Damen, directeur bij Nationale Vereniging de Zonnebloem: ‘Met het nieuwe verkeersbord hopen wij dat er meer aandacht komt voor de uitdagingen waar mensen met een lichamelijke beperking dagelijks mee te maken hebben. Uitdagingen dichtbij huis en dus onvermijdbaar. Ieder mens moet er zonder zorgen op uit kunnen gaan. We roepen daarom iedereen in Nederland op om hieraan mee te werken. Samen maken we Nederland toegankelijker.’
Credits
De geïntegreerde campagne is tot stand gekomen vanuit een samenwerking van Ace-bureaus Born05, IM Lounge en Fitzgerald die verantwoordelijk waren voor creatie, (online) mediastrategie en pr. Daarnaast was mediabureau Match My Brand verantwoordelijk voor out of home. De uitingen zijn te zien op 1500 abri’s van JCDecaux door heel Nederland.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- verkeersbord
- toegankelijkheid
- de zonnebloem
- match my brand
- Born05
- JCDecaux
- campagne
- Fitzgerald
- IM lounge
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk... 18-03-2024
- Woedend wint Samsung Climate... 15-03-2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen:... 15-03-2024
- De marketingtransfers van week 11,... 15-03-2024
- Knorr zet groenten bovenaan in-game... 15-03-2024
- ING-campagne rond en in Schiphol... 15-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing