Nieuw verkeersbord vraagt aandacht voor toegankelijkheid straten en gebouwen
- Bureaus
- 30 mei 2023 @ 13:36
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 30 mei 2023 @ 13:36
- Michiel van Zaane
Met een nieuw verkeersbord vraagt Nationale Vereniging de Zonnebloem aandacht voor de toegankelijkheid van straten en gebouwen voor mensen met een beperking. Posters met het bord en de boodschap ‘dit bord bestaat niet, maar het staat bijna overal’ worden door heel Nederland verspreidt.
Nationale Vereniging de Zonnebloem zet zich al jaren in voor het vergroten van de toegankelijkheid in Nederland voor mensen met een lichamelijke beperking. Uit recent onderzoek van de Zonnebloem blijkt dat er nog steeds veel problemen zijn op het gebied van toegankelijkheid; zeker ontoegankelijke straten en gebouwen vormen een uitdaging. De nieuwe campagne moet hier bewustwording voor creëren.
Momenteel hebben bijna 1,4 miljoen Nederlanders van 20 jaar en ouder een lichamelijke beperking. Het onderzoek van de Zonnebloem vond plaats onder 3.067 van hen. Hieruit komt naar voren dat respondenten dusdanige problemen ervaren met toegankelijkheid dat 73 procent van hen regelmatig uitstapjes aan zich voorbij laat gaan. Zo vindt 79 procent straten en wegen in de eigen woonwijk niet toegankelijk genoeg, ervaart 72 procent problemen in winkels en ook in cafés en restaurants zijn er veel belemmeringen voor mensen met een lichamelijke beperking (69 procent).
Mobiliteit vergroten
Ook mobiliteit is een domein waar vooruitgang geboekt kan worden om de toegankelijkheid in Nederland te vergroten. Zo blijkt uit het onderzoek dat meer dan de helft van de respondenten problemen ervaart met vervoer. Voornaamste uitdagingen zijn de gebondenheid aan tijden van Valys- of regiotaxi’s (69 procent) en de afhankelijkheid van een chauffeur (51 procent). Ook geeft 43 procent aan niet overal naar toe te durven reizen met het openbaar vervoer en zegt 33 procent dat niet alle plekken bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.
Marc Damen, directeur bij Nationale Vereniging de Zonnebloem: ‘Met het nieuwe verkeersbord hopen wij dat er meer aandacht komt voor de uitdagingen waar mensen met een lichamelijke beperking dagelijks mee te maken hebben. Uitdagingen dichtbij huis en dus onvermijdbaar. Ieder mens moet er zonder zorgen op uit kunnen gaan. We roepen daarom iedereen in Nederland op om hieraan mee te werken. Samen maken we Nederland toegankelijker.’
Credits
De geïntegreerde campagne is tot stand gekomen vanuit een samenwerking van Ace-bureaus Born05, IM Lounge en Fitzgerald die verantwoordelijk waren voor creatie, (online) mediastrategie en pr. Daarnaast was mediabureau Match My Brand verantwoordelijk voor out of home. De uitingen zijn te zien op 1500 abri’s van JCDecaux door heel Nederland.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- verkeersbord
- Born05
- match my brand
- Fitzgerald
- IM lounge
- toegankelijkheid
- JCDecaux
- campagne
- de zonnebloem
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Toon uitgeroepen tot beste... 08-12-2025
- Esther van Vliet & Steffi Boom... 05-12-2025
- Louis gaat met kerst op avontuur04-12-2025
- De Beren kiest OK als creatief partner04-12-2025
- Nieuwe campagne voor divers De Pijp04-12-2025
- Dentsu lanceert PR-propositie02-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

