[column] Commercialreview mei: kabelvrij, Moederdag en De Beren

[column] Commercialreview mei: kabelvrij, Moederdag en De Beren
  • Bureaus
  • 5 mei 2022 @ 10:15
  • 13164 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

Commercialreview beoordeelt elke maand, exlusief voor Marketingtribune, de opvallendste tvc’s. Dit keer de oogst van april 2022.

De eerste commercial die we deze maand bespreken is van NLZIET, gemaakt door het Bureau van Talpa Network. Deze commercial draait om kabelvrij tvkijken. Alle kabels worden uit de muur getrokken, omdat deze simpelweg niet nodig zijn voor een goede tv-beleving op verschillende apparaten. Met deze commercial wil NLZIET zich neerzetten als de tv-oplossing waarbij het gedoe met kabels of kastjes verleden tijd is. Met NLZIET is het mogelijk om live op alle apparaten naar 37 zenders te kijken.

De commercial valt op door de humoristische weergave en het duidelijke verhaal over het aanbod. Voor veel kijkers zal NLZIET nog niet heel bekend zijn, waardoor de commercial zeker positieve invloed zal hebben op de naamsbekendheid.

Wel zien we terug dat de commercial qua geloofwaardigheid onder ons gemiddelde scoort. Dat is een punt van aandacht: mogelijk is deze door het luchtige en humoristische karakter minder sterk geworden. Over het algemeen lijken de boodschap en de humor wel goed over te komen, wat blijkt uit deze reactie: ‘Grappig, ondertussen duidelijk wat ze bedoelen met deze commercial.’

8 mei is het Moederdag waarop door een aantal adverteerders gretig wordt ingespeeld. Twee commercials vielen op: de eerste is van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited en de tweede van Etos, ontworpen door Neew.  

Het is interessant om te zien dat beide bedrijven een totaal andere stijl hanteren. Kruidvat speelt met de gebruikelijke humor in op deze mooie dag met een hoofdrol voor Lies, die op subtiele wijze duidelijk maakt welke cadeaus ze graag wil voor Moederdag. Etos focust vooral op de emotie door mooie muziek en emotionele beelden waarin het liedje ‘Mama, ik lijk steeds meer op jou’ centraal staat.

Beide commercials worden erg gewaardeerd door de kijkers. We zien in de resultaten terug dat de Kruidvat commercial grappig wordt gevonden en daardoor gewaardeerd. Bij Etos wordt het gevoelige juist meer geapprecieerd, maar zien we ook dat dit soms iets te zoetsappig wordt gevonden. Overall worden beide commercials dus erg gewaardeerd en lijkt Kruidvat een veiligere lijn te hebben gekozen met de luchtigheid van Lies.

Een commercial die extra de aandacht trok deze maand is die van de retailketen De Beren, gemaakt door Shoq.

De commercial heeft als doel te laten zien dat De Beren al een flinke periode bestaat, maar nog steeds “onveranderd lekker” is: “Het begon in 1984 met een eetcafé aan de Noordsingel in Rotterdam. Alles kon, alles mocht en niks was te gek. Bijna 40 jaar later is het gevoel nog precies hetzelfde, maar zijn we zoveel meer dan dat ene eetcafé in Rotterdam. De Beren, onveranderd lekker!”

Deze commercial scoort erg goed, vooral door het nostalgische karakter ervan en met name op de factoren “geloofwaardigheid” en “leuk om naar te kijken”. Als verbeterpunt wordt een aantal keren in de reacties aangedragen dat De Beren op sommige kijkers overkomt als fastfood en basic, wat waarschijnlijk niet het doel is van deze keten.

We namen deze maand ook de commercial van de Voordeelmarkt onder de loep, uit de koker van Brand Builders en Lukkien. Dit relatief onbekende merk positioneert zich in deze commercial met humor als ‘voordelig en met altijd goed advies.’ In de commercial maken we kennis met de hoofdpersoon Mark. Mark is hét gezicht van de Voordeelmarkt. Hij heeft eigenlijk altijd al iets met kleur en verf gehad en hij is dan ook onze handige kwast. Vandaar zijn wilde haar. Hij helpt mensen graag bij hun klus, geeft ze advies en de beste verf voor de laagste prijs.

Ondanks dat het merk voor veel kijkers nog relatief onbekend is en de boodschap daardoor niet altijd goed overkomt, is dit voor veel kijkers wel een goede kennismaking met het merk en zal dit de merkbekendheid goed doen.

We sluiten de maand af met de drie commercials van Vitakruid, van DDB Unlimited. De commercials hebben het thema "Slik niet zomaar alles" en focust op het feit dat iedereen anders is en dus ook andere vitamines en supplementen nodig heeft. Dat begint bij kennis en persoonlijk advies. In de campagnes worden verschillende hoofdpersonages opgevoerd die in alledaagse situaties ieder op hun manier enorm over zijn of haar grenzen gaan en dat nog ‘slikken’ ook. In de absolute climax van deze situaties breekt Vitakruid telkens in en komt met gepast advies: ‘Slik niet zomaar alles.’ Want als je wil weten wat je wél moet slikken, dan moet je bij Vitakruid zijn.

De commercials vallen goed op en hebben gedurfde humor die bij sommige kijkers net wat te gewaagd lijkt te zijn. Maar, juist door de grenzen op te zoeken zet dit merk zich wel op de kaart, wint aan naamsbekendheid en scoort hoog op “onderscheidend vermogen.” Soms is een beetje durf, de grenzen opzoeken en onderscheidend proberen te zijn juist heel sterk en zouden wij dit ook alleen maar willen aanmoedigen.

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken