Telecombedrijven trekken klacht uitzendrechten Eredivisie in

- Media
- 2 feb 2024 @ 15:30
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 2 feb 2024 @ 15:30
- Michiel van Zaane
Een consortium van vier telecombedrijven, bestaande uit Delta Fiber, KPN, Odido en VodafoneZiggo, heeft de klacht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over uitzendrechten van Eredivisievoetbalwedstrijden ingetrokken na een voorlopige uitspraak van de autoriteit.
Vooralsnog ziet de ACM geen reden om de overeenkomst tussen Eredivisie CV (ECV) en EMM (Disney) aan te merken als strijdig met de concurrentieregels. Omdat het consortium de klacht heeft ingetrokken, is de ACM niet tot een definitief besluit gekomen.
De vier telecombedrijven hadden de ACM gevraagd om op te treden tegen het verlenen van een licentie voor de uitzendrechten van Eredivisievoetbal door ECV aan Disney. Deze licentie ligt tot medio 2025 bij Disney die de wedstrijden op haar kanaal ESPN uitzendt, maar het consortium had aangegeven ook belangstelling te hebben voor de licentie. Volgens het consortium hadden de voetbalrechten via een openbare aanbestedingsprocedure aangeboden moeten worden en niet via een heronderhandeling. De overeenkomst tussen ECV en Disney zou volgens het consortium in strijd zijn met de concurrentieregels.
Het consortium diende op 5 oktober 2023 een zogenoemd ‘handhavingsverzoek’ in bij de ACM. De telecombedrijven hebben hun handhavingsverzoek via diverse media onder de aandacht gebracht. De ACM heeft na dit verzoek onderzoek gedaan naar de heronderhandelingsprocedure voor de voetbalrechten. Het voorlopige oordeel is dus dat de ACM geen reden ziet om de overeenkomst tussen ECV en Disney aan te merken als strijdig met de concurrentieregels.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes