Telecombedrijven trekken klacht uitzendrechten Eredivisie in

- Media
- 2 feb 2024 @ 15:30
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 2 feb 2024 @ 15:30
- Michiel van Zaane
Een consortium van vier telecombedrijven, bestaande uit Delta Fiber, KPN, Odido en VodafoneZiggo, heeft de klacht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over uitzendrechten van Eredivisievoetbalwedstrijden ingetrokken na een voorlopige uitspraak van de autoriteit.
Vooralsnog ziet de ACM geen reden om de overeenkomst tussen Eredivisie CV (ECV) en EMM (Disney) aan te merken als strijdig met de concurrentieregels. Omdat het consortium de klacht heeft ingetrokken, is de ACM niet tot een definitief besluit gekomen.
De vier telecombedrijven hadden de ACM gevraagd om op te treden tegen het verlenen van een licentie voor de uitzendrechten van Eredivisievoetbal door ECV aan Disney. Deze licentie ligt tot medio 2025 bij Disney die de wedstrijden op haar kanaal ESPN uitzendt, maar het consortium had aangegeven ook belangstelling te hebben voor de licentie. Volgens het consortium hadden de voetbalrechten via een openbare aanbestedingsprocedure aangeboden moeten worden en niet via een heronderhandeling. De overeenkomst tussen ECV en Disney zou volgens het consortium in strijd zijn met de concurrentieregels.
Het consortium diende op 5 oktober 2023 een zogenoemd ‘handhavingsverzoek’ in bij de ACM. De telecombedrijven hebben hun handhavingsverzoek via diverse media onder de aandacht gebracht. De ACM heeft na dit verzoek onderzoek gedaan naar de heronderhandelingsprocedure voor de voetbalrechten. Het voorlopige oordeel is dus dat de ACM geen reden ziet om de overeenkomst tussen ECV en Disney aan te merken als strijdig met de concurrentieregels.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Management neemt PXR Media over
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

