AliExpress past voorwaarden consumenten aan

AliExpress past voorwaarden consumenten aan
  • Online
  • 28 jul 2022 @ 16:54
  • 12345 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Platform AliExpress heeft zijn algemene voorwaarden aangepast. Dit is gebeurd na een actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), in samenwerking met de Europese Commissie.

In de voorwaarden is verduidelijkt dat Europese consumenten voor het beslechten van een geschil met de verkoper altijd terecht kunnen bij een rechtbank in hun eigen land en niet meer in Hong Kong.

Ook staat in de voorwaarden dat de webwinkel consumenten tijdig informeert over wijzigingen in de algemene voorwaarden. De rechten van consumenten staan duidelijker omschreven, zoals het recht op ontbinding en geld terug.

Eerder paste AliExpress zijn Europese websites al aan om ze meer in lijn te brengen met de regels die consumenten beschermen, onder andere met een speciale informatiepagina over de rechten van Europese consumenten. Ook werden de algemene voorwaarden al meer in lijn gebracht met de geldende regels door in de voorwaarden nadrukkelijk te verwijzen naar die geldende regels.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Wij vinden het belangrijk dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Ook bij buitenlandse webwinkels en platformen. Met deze aanpassingen worden consumenten beter beschermd als er sprake is van een probleem. Dit is goed voor consumenten en maakt de concurrentie met andere platforms en webwinkels eerlijker. Wij zijn dan ook tevreden met de aanpassingen.’

AliExpress is een bekend verkoopplatform, gevestigd te Singapore, dat zich onder andere met zijn Nederlandse webwinkel richt op Nederlandse consumenten. Dat betekent dat het zich moet houden aan de regels die in de EU gelden voor online verkoop. Het bedrijf hanteert algemene voorwaarden – de ‘kleine lettertjes’- die gelden bij alle aankopen die consumenten op het platform doen. Deze bevatte bepalingen die niet geheel in lijn waren met de regels die consumenten beschermen.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken