[column] Facebook wil online betaalmarkt domineren
- Online
- 26 jun 2019 @ 12:26
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen® - Online betalenVerkoopPrivacySocial media
- 26 jun 2019 @ 12:26
- Leo van Sister
Facebook wil ook de online betaalmarkt gaan domineren. Opmerkelijk, want het bedrijf is amper bekomen van het schandaal uit 2018 waar de persoonsgegevens van vele miljoenen mensen uitlekten naar andere bedrijven.
Vele hoorzittingen in de Amerikaanse senaat en ook in Europa volgden. De reputatie van Facebook is daarmee flink geschonden. Het vertrouwen in de organisatie en daarmee het merk is zeker nog niet hersteld. Daarnaast vinden steeds meer mensen dat Facebook sowieso een veel te grote macht heeft.
Zuckbuck
Al geruime tijd werkte Facebook in het geheim aan een eigen cryptomunt, genaamd de Libra, die al meteen de bijnaam 'Zuckbuck' kreeg. Het is begrijpelijk dat je graag naar buiten wilt als je lang aan een innovatie hebt gewerkt. Het is echter de vraag of de timing, zo kort na het zeker nog niet afgewikkelde reputatie-schandaal, wel zo slim is.
Natuurlijk heeft Facebook een enorm potentieel met zijn 2,4 miljard gebruikers en steeds meer mensen zijn gewend aan online betalingen. Facebook is daarnaast zo slim om meteen al een paar hele grote marktspelers aan zich te binden, zodat het potentieel aan gebruikers nog groter is. Te denken valt aan partijen als Vodafone, Uber, eBay, Mastercard, Visa, Spotify en PayPal. Allemaal bedrijven met elk miljoenen gebruikers.
Van complex naar simpel
Het Libra-systeem omzeilt allerlei tussenhandelingen en instanties die er ook geld of provisie mee verdienen om jouw betaling bij de leverancier te krijgen. De consument is vooral uit op gemak dus qua concept zal dit velen aanspreken, zeker als de kosten ook lager blijken te zijn.
Maar naast het geschonden vertrouwen in Facebook, dat het gebruik in het begin zeker zal remmen, is ook de vraag wat overheden hiermee gaan doen. Die willen begrijpelijk grip en toezicht op betaalsystemen hebben en dat lijkt hier niet het geval. Het systeem kan daarmee ook gemakkelijk witwassen in de hand werken.
Zuckerberg weet de nieuwe dienst helder te duiden: ‘We aspire to make it easy for everyone to send and receive money just like you use our apps to instantly share messages and photos.’
Geen bankrekening meer nodig
De Libra is een heuse gamechanger. Betalingen gaan bij Facebook niet meer langs een bank of betaalmethode zoals creditcard of via Adyen, maar rechtstreeks via de Calibra-app, de digitale portemonnee. Een onduidelijk gegeven is nog hoe de valuta verrekend gaat worden. Wordt de dollar of de euro of de renminbi de achterliggende valuta of elke munt vanuit het land waar de gebruiker zelf woont?
Facebook claimt overigens dat de financiële data van Libra-gebruikers gescheiden blijven van de social media-data. Maar hoe geloofwaardig is dat?
Grenzeloze ambities
Facebook is wereldwijd actief en kent 2,4 miljard gebruikers. Dat zal nog wel even doorgroeien. Nu wil het bedrijf met dit systeem de financiële markt gaan domineren. Wat is de volgende greep naar dominantie? Facebook zag zijn omzet in 2018 met 38 procent stijgen naar 55 miljard dollar, voornamelijk behaald dankzij advertentie-inkomsten. De winst bedroeg maar liefst 22 miljard. Facebook is erg vermogend en heeft zeer veel slimme mensen in dienst.
De honger van Mark Zuckerberg en zijn kornuiten zal voorlopig zeker niet te stillen zijn en je kunt ervan uit gaan dat de strategische roadmap voor de komende jaren al lang ingekleurd is. Het digitale rijk van Facebook zal in hoog tempo doorgroeien. What's next?
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen®
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nederlanders shoppen bewust en... 10-07-2025
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers