[column] Facebook wil online betaalmarkt domineren

[column] Facebook wil online betaalmarkt domineren
  • Online
  • 26 jun 2019 @ 12:26
  • 18890 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Online betalenVerkoopPrivacySocial media

Facebook wil ook de online betaalmarkt gaan domineren. Opmerkelijk, want het bedrijf is amper bekomen van het schandaal uit 2018 waar de persoonsgegevens van vele miljoenen mensen uitlekten naar andere bedrijven.

Vele hoorzittingen in de Amerikaanse senaat en ook in Europa volgden. De reputatie van Facebook is daarmee flink geschonden. Het vertrouwen in de organisatie en daarmee het merk is zeker nog niet hersteld. Daarnaast vinden steeds meer mensen dat Facebook sowieso een veel te grote macht heeft.

Zuckbuck

Al geruime tijd werkte Facebook in het geheim aan een eigen cryptomunt, genaamd de Libra, die al meteen de bijnaam 'Zuckbuck' kreeg. Het is begrijpelijk dat je graag naar buiten wilt als je lang aan een innovatie hebt gewerkt. Het is echter de vraag of de timing, zo kort na het zeker nog niet afgewikkelde reputatie-schandaal, wel zo slim is.

Natuurlijk heeft Facebook een enorm potentieel met zijn 2,4 miljard gebruikers en steeds meer mensen zijn gewend aan online betalingen. Facebook is daarnaast zo slim om meteen al een paar hele grote marktspelers aan zich te binden, zodat het potentieel aan gebruikers nog groter is. Te denken valt aan partijen als Vodafone, Uber, eBay, Mastercard, Visa, Spotify en PayPal. Allemaal bedrijven met elk miljoenen gebruikers.

Van complex naar simpel

Het Libra-systeem omzeilt allerlei tussenhandelingen en instanties die er ook geld of provisie mee verdienen om jouw betaling bij de leverancier te krijgen. De consument is vooral uit op gemak dus qua concept zal dit velen aanspreken, zeker als de kosten ook lager blijken te zijn.

Maar naast het geschonden vertrouwen in Facebook, dat het gebruik in het begin zeker zal remmen, is ook de vraag wat overheden hiermee gaan doen. Die willen begrijpelijk grip en toezicht op betaalsystemen hebben en dat lijkt hier niet het geval. Het systeem kan daarmee ook gemakkelijk witwassen in de hand werken.

Zuckerberg weet de nieuwe dienst helder te duiden: ‘We aspire to make it easy for everyone to send and receive money just like you use our apps to instantly share messages and photos.’

Geen bankrekening meer nodig

De Libra is een heuse gamechanger. Betalingen gaan bij Facebook niet meer langs een bank of betaalmethode zoals creditcard of via Adyen, maar rechtstreeks via de Calibra-app, de digitale portemonnee. Een onduidelijk gegeven is nog hoe de valuta verrekend gaat worden. Wordt de dollar of de euro of de renminbi de achterliggende valuta of elke munt vanuit het land waar de gebruiker zelf woont?

Facebook claimt overigens dat de financiële data van Libra-gebruikers gescheiden blijven van de social media-data. Maar hoe geloofwaardig is dat?

Grenzeloze ambities

Facebook is wereldwijd actief en kent 2,4 miljard gebruikers. Dat zal nog wel even doorgroeien. Nu wil het bedrijf met dit systeem de financiële markt gaan domineren. Wat is de volgende greep naar dominantie? Facebook zag zijn omzet in 2018 met 38 procent stijgen naar 55 miljard dollar, voornamelijk behaald dankzij advertentie-inkomsten. De winst bedroeg maar liefst 22 miljard. Facebook is erg vermogend en heeft zeer veel slimme mensen in dienst.                                                                     

De honger van Mark Zuckerberg en zijn kornuiten zal voorlopig zeker niet te stillen zijn en je kunt ervan uit gaan dat de strategische roadmap voor de komende jaren al lang ingekleurd is. Het digitale rijk van Facebook zal in hoog tempo doorgroeien. What's next?

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken