[designpanel] Boomsma Gin door SoGood

12jun 201709:00
  • Design
  • 19886 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • PackagingDesignpanel

nieuws Boomsma Distilleerderij introduceert de eerste gin van het merk: Boomsma Gin. Designbureau SoGood ontwikkelde de flesvorm en gehele aankleding. Hoewel het merk en product Fries zijn, wilde familiebedrijf Boomsma niet een typische traditionele Friese uitstraling. Het werd een fles met een knipoog naar de roaring twenties, ‘een moderne klassieker’. Wat denkt ons panel?


Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: Zo op het eerste gezicht lijkt dit op een klassieke whiskeykaraf gevuld met water. De meest uiteenlopende designs voor flessen water zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Vreemde gewaarwording om te beseffen dat we hier te maken hebben met gin en wel van Friese bodem. Er steekt een mooi verhaal achter waarin de Friese origine een grote rol speelt. De unieke ingrediënten, het fabricageproces en de Friese afkomst komen vreemd genoeg op geen enkele manier terug in het design. De authentieke ruit uit een oud logo is tot in het extreme doorgetrokken, waardoor het irritant wordt en het beoogde strakke design teniet doet. Wat er overblijft is een modern design met weinig authenticiteit en dat is nu juist waar het merk zo graag bij weg wilde blijven. Mislukte missie, wat mij betreft. terwijl er zoveel mogelijkheden voor het oprapen lagen.

4

Marc van Eck, partner Business Openers: Robuust en geraffineerd, dat roept de fles bij mij op. Deze durf ik wel op tafel te zetten. Knap dat ze het aangedurfd hebben om de informatie te beperken tot het minimale. De fles doet het werk. Typisch Fries, geen overbodige woorden, laat de daden spreken. Als ik het niet vergeet, ga ik zeker eens een fles proberen. Dat is meteen het puntje van kritiek: ik vind hem mooi, goed gemaakt, maar hij zet met niet aan het denken. Hij triggert mij niet om te ontdekken wat er zo bijzonder aan deze gin is. Zal gewoon Fries zijn, goed, maar niet bijzonder. Ook het verhaal erachter is goed, maar niet bijzonder. Een familiedistilleerderij, ambachtelijk en gedreven, maar wat is nu hun unieke twist of overtuiging? Die gaat langs mij heen. Daarom een 7,5.

7,5

Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management: Voordat ik een design beoordeel, lees ik altijd eerst de begeleidende tekst. In deze case wordt er verteld over het designbureau, de oorsprong van het merk en wat het idee is achter het nieuwe ontwerp. Op deze manier probeer ik de USP’s te identificeren en een verwachting voor het merk te creëren. Ik hoop dan altijd dat het design de unieke (verkoop)kwaliteiten weet over te brengen. Ik was helaas teleurgesteld toen ik de fles van Boomsma zag. Een prachtig verhaal van vijf generaties die werken met nieuwe technieken, oude recepten en lokale kruiden totaal verloren in een nietszeggende moderne fles. Ik kan me geen reden bedenken waarom ik deze fles zou moeten kopen, laat staan dat ik hem al zou opmerken. Goede wijn behoeft geen krans, maar hoe komt je consument er in eerste instantie achter dat dit een goede wijn is? Het flesontwerp is op zich leuk bedacht maar niets opmerkelijks. Gewoon weer een moderne hoekige fles in het schap. Helaas een 5.

5

Stijn Braun, Brand Tailor Mountain Design:
Een droomklus, vooral voor een merk met toekomstplannen, nieuwe ketel en een nieuw product. Genoeg inspiratie, zou je zeggen. Misschien snap ik daarom de knipoog naar de ‘roaring twenties’ niet zo goed. Het voelt te ver weg, te onbekend. Het oude logo is leuk gevonden, de ruitvormige vertaling logisch en toch mist het spanning en oogt het ouderwets. Tevens mist het herkenbare gincodes (behalve de ruitvorm van Hendrick's Gin). Traditioneel Fries als no-go begrijp ik, maar de balans had meer naar het heden gemogen. Gin is populair, bijna jong en modern. In een segment waar qua story en design juist nu bijzondere dingen gebeuren, is dit te algemeen, maar ongetwijfeld heel lekker.

5

Steven de Cleen, creative strategy director en oprichter ProudDesign: Sterke designs hebben altijd karakter, niet bang voor lovers èn haters. De herhaling van de ruitvorm in het logo en op de fles zorgt voor eigenheid. Zo bouw je een merk. Het gebruik van kleur is gereserveerd en de illustraties en typografie zijn stijlvol. De dop daarentegen is vrij expressief en ligt met zijn eigen Afrikaanse patroon wat ver van het strakke flesgevoel. Het roerige-jaren-20-gevoel is goed gelukt, hoewel ik me afvraag of deze retro-ruit-look voor Boomsma wel geloofwaardig is zonder verhaal. Het merk is uitgesproken Fries en de rest van het assortiment ziet eruit als een samenraapsel. Voor Nederlands gedestilleerd misschien charmant, maar in de internationale gincategorie is merkbeleving nog veel meer van belang. Kan Boomsma deze luxe wel dragen en voorkomen dat het niet een extra product in het brede assortiment wordt? Dan is dit een goed be-gin!

8

Arthur van Hamersveld, creative director Brandnew: Fijn om te zien dat nuchtere Friezen met hun hart durven te kiezen. Goede timing ook om de roaring twenties juist nu terug in het nu te brengen; in de tijd waarin chique en elegantie weer mogen bestaan. Past volledig bij NewHipsterChique: upclass hotels en verfijnde restaurants. Het voelt bovendien echt écht. Mooi uitgewerkte fles. Real crafted. In de volle opdringerige (gin)markt moet je echter goed uitleggen wat jou onderscheidt en bijzonder maakt. Zeker omdat Boomsma niet een autoriteit is in deze categorie. Wat is de kwaliteit tegenover een specialist als Hendrick’s? Er bestaat juist in deze highbrow categorie zo veel kennis en verfijning, dat ik daar juist iets meer van terug had willen zien.

7
 

Eerder beoordeelde designs:

Jozo door Brandnew

AH to go-app door Studio Kraftwerk

Organto door SuperRebel

Lowlands door Fabrique

New Dutch Legacy-gin door Brum

Seepje door Flex/Design

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize


Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers