Zwanenberg voorziet forse stijging vega omzet in Europa: 'op termijn 50% uit niet-vlees'
- Food-en-retail
- 14 sep 2017 @ 09:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodTrends
- 14 sep 2017 @ 09:10
- Peter van Woensel Kooy
Zwanenberg Food Group, die in juli soep- en rookworstfabriek Unox overnam, trekt veel aandacht met de voorspelling dat op termijn 50% van de ZFG-groepsomzet uit niet-vlees producten zal komen. Het foodmerk signaleert een dalende vleesconsumptie in Europa, waar slimme marketeers en ondernemers uit de vlees- en snackindustrie op moeten reageren. Het aantal flexitariërs stijgt -ook in Nederland- flink.
Een flexitariër is iemand die één of meer dagen per week geen vlees eet. Maar liefst 86% van de Nederlanders is al flexitariër, becijferde Natuur&Milieu precies een jaar terug. 'Het is heel normaal voor jongeren om drie dagen per week geen vlees te eten', zegt ZFG-ceo Ronald Lotgerink nu in het FD. Vleesvervangers, groentenburgers en voedingsmiddelen op plantaardige basis zoals spreads worden steeds vaker gekocht, mede op basis van nieuwe richtlijnen van voedingsinstituten en groeiend bewustzijn over dierenwelzijn en de relatief grote impact die vleesproductie heeft op het milieu.
Onomkeerbare trend
'Deze trend is onomkeerbaar en daar gaan wij als foodbedrijf op inspelen', vult directeur Aldo van der Laan de woorden van Lotgerink aan. 'We kijken of we door gerichte overnames of het bouwen van eigen fabrieken mee kunnen gaan in die voedingstrend.'
Omschakeling van dier naar plantaardiger
Op dit moment is nog 90% van de jaaromzet van ZFG, ook bekend van de a-merken Kips leverworst en Zwan, afkomstig van marketing van knakworsten, rookworst, ingeblikte boterhamworst, vleeswaren en leverworst. Door nu zelf vleesvervangers, vega-soepen en -sauzen op de markt te brengen, wil de directie op termijn circa 50% van de omzet uit vegetarische productie gaan verwerven. Zoals veel familiebedrijven, denkt het Almelose ZFG hiermee duidelijk aan handhaving van een sterke marktpositie en duurzaamheid op de lange termijn. Van oudsher exporteert Zwanenberg naar tientallen landen wereldwijd. Met 1.600 medewerkers en een omzet van 400 miljoen euro behoort Zwanenberg Food Group tot de leidende Europese producenten en exporteurs van vleeswaren en vleesconserven. Zwanenberg beschikt over twaalf eigen productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
(PvWK, bronnen: N&M, Voedingscentrum, FD, MT en ZFG)
Lees ook: Zwanenberg Food Group koopt Unilever-fabriek in Oss - kansen voor Unox
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vega
- knakworst
- Zwanenberg Foodgroup
- marketeer
- Nederland
- Kips
- soepfabriek
- rookworst
- reageren
- ondernemer
- producten
- Unox
- foodmerk
- groepsomzet
- 50%
- snackindustrie
- trend
- vlees
- Zwan
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes