[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken
Heineken heeft het als bedrijf en wereldmerk lastig. Niet alleen vanwege teruglopende bierafzet, maar ook vanwege diverse schandalen. Is Heineken niet langer een betrouwbaar, helder en Hollands biermerk?
Kinesso lanceert Performance Solutions
Kinesso, het performance marketingbureau van IPG Mediabrands, introduceert de gespecialiseerde afdeling Performance Solutions die klanten gaat begeleiden bij het intern overnemen van hun digitale media- en marketingactiviteiten, een beweging weg van het traditioneel uitbesteden aan bureaus.
Nieuwe identiteit en beeldtaal CitySafes
Creatief bureau The Others heeft de identiteit van CitySafes (en De Nederlandse Kluis als de merknaam in Nederland) aangescherpt om het merk herkenbaarder en internationaler te maken.
[branded content] “Weg met lelijk!” Laat je raken door Onwijs Mooie Dingen
In 2019 doopte het Rotterdamse bureau De Beeldenfabriek Communicatie zichzelf om in Onwijs Mooie Dingen. Een naam die schijnbaar uit het niets ontstond. Een complete rebranding verder blijkt die naam te passen als een handschoen. Ondernemer en managing director Frans van Noort: “We kwamen er met ons hele team achter dat we gewoon een hekel hebben aan ‘lelijk’. En dan hebben we het zeker niet alleen over esthetiek.”
OrangeValley erkend als 'Great Place to Work' in 2024
OrangeValley kondigt trots aan te zijn erkend als een 'Great Place to Work’, een certificaat van het gelijknamige wereldwijde instituut op het gebied van werkcultuur, werknemerservaring en leiderschapsgedrag.
Gewoon geweldig werk om het goede te doen: Het Act Good Report
Het Act Good Report is een samenwerking tussen Act Responsible en Warc en viert de beste creatieve campagnes op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
Coca-Cola lanceert Absolut Vodka & Sprite mixdrank
Coca-Cola Nederland kondigt de introductie van Absolut Vodka & Sprite gemixed in blik aan, in Nederland. Hiermee brengen Coca-Cola en Absolut-eigenaar Pernod Ricard twee iconische merken samen.
Auto.nl introduceert Aad in nieuwe merkcampagne
Autoverkoopsite Auto.nl lanceert een nieuwe merkcampagne waarin het humoristische typetje aad wordt geïntroduceerd. Op ludieke en humoristische wijze laat Aad alle facetten zien van auto.nl. De campagne is gericht op een breder publiek en is ook online te zien via Instagram, Facebook en YouTube.
Marlboro grootste supermarktmerk
We gaven meer uit aan A-merken, maar kregen minder door krimpflatie, zo blijkt uit de nieuwe supermarktcijfers van Circana. Nu nog staan twee tabaksmerken bovenaan de Top 100, dat wordt per 1 juli 2024 anders.
Atradius shirtsponsor Nederlandse nationale basketbalteams
Atradius Collections, dat lokale en internationale B2B incassodiensten aanbiedt, is de nieuwe shirtsponsor is van de Nederlandse nationale basketbalteams.
LOI bekendste online opleider
LOI is de bekendste online opleider van Nederland (82%). NCOI volgt met een naamsbekendheid van 64%. NTI (62%), Scheidegger (52%) en Schoevers (49%) maken de top vijf compleet.
[branded content] Congrescoach geeft ultieme hacks voor het organiseren van een congres
De afgelopen twee jaar won Koninklijke Jaarbeurs de award voor beste congreslocatie van Nederland. Toch weet lang niet iedereen dat de evenementenlocatie naast beurzen zowel grote en kleinschalige evenementen als congressen organiseert en faciliteert. Om dat nog meer voor het voetlicht te brengen introduceert Jaarbeurs de congrescoaches in haar nieuwste campagne.
Mobiel dataverkeer stijgt, bellen daalt
Het aantal huishoudens dat beschikt over glasvezel is in 2023 gestegen met zo’n 25 procent. Ook het mobiele dataverbruik zat in 2023 met ruim 25 procent flink in de lift. Bellen neemt tegelijkertijd af in populariteit, zowel vast als via mobiel.
Kindertekeningen basis campagne Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland heeft een campagne gelanceerd, gericht op ouders van schoolgaande kinderen en leerkrachten. De campagne benadrukt dat VVN een totaal verkeersaanbod heeft om kinderen te helpen in het verkeer. Want kinderen leren elke keer een beetje meer, ook in het verkeer.
Snipes opent flagshipstore in Kalverstraat
Retailer van sneakers en streetwear 'Snipes' opent zijn tot nu toe grootste winkel in Nederland in premiumgebied de Kalverstraat te Amsterdam. De keten telt inmiddels 750 winkels wereldwijd.
Samsung lanceert TikTok-activatiecampagne buiten TikTok
Samsung lanceert een Tiktok Out of Phone-activatiecampagne, waarmee het bedrijf een brug slaat tussen de onlinewereld van TikTok-influencers en de out-of-home-wereld.
AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
Aldi heeft een nieuwe stem voor zijn radio- en tv-reclames. Deze voice-over is gecreëerd door AI op basis van het stemgeluid van 10 medewerkers van de discounter.
[onderzoek] 'Voedselbedrijven moeten zich inzetten voor eiwittransitie'
De meeste Nederlanders zijn voorstander van de transitie naar een meer plantaardig voedingspatroon. Dat blijkt uit een rapport van ProVeg in samenwerking met Kieskompas.
OnSocial wordt onderdeel van Alfred International
Social media & creator agency OnSocial wordt onderdeel van Alfred International. Het bureau blijft onder zijn eigen naam opereren.
Campagne tegen Parkinson wil Nederland in beweging brengen
Parkinson is de snelstgroeiende hersenziekte ter wereld, die steeds vaker ook jonge mensen treft. Met de campagne ‘Sta vooral niet stil bij Parkinson’ wil ParkinsonNL Nederland in beweging brengen tegen deze tot nu toe ongeneeslijke ziekte.
Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
Supermarktketen Plus introduceert een nieuw platform voor plus.nl en de bijbehorende app. Het nieuwe platform bestaat uit een mix van nieuwe technologieën en nieuwe functionaliteiten.
Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms
Na de introductie van het vernieuwde merklogo zet Opel de volgende stap om de zichtbaarheid van het merk te versterken: de uitrol van een nieuwe corporate identity voor de Opel-retailers.
Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
Koningsdag vier je samen met jouw vrienden, dat is de boodschap die Staatsloterij uitdraagt in haar campagne voor de Koningsdagtrekking 2024.
[interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je echt niet meer zeggen'
Mooi natuurlijk om ook eens te kijken hoezeer de jongste generaties aan de weg timmeren en aldus kwamen we Alexander Verhagen tegen, een 13-jarige Amsterdamse scholier die eigenhandig het nieuwe youngknowsyoung.com van de grond heeft getrokken. Marktonderzoek door en met betrekking tot tieners.
[branded content] Endeavour: ‘Marketeers moeten nog meer ondernemer worden!’
De full service digital agency Endeavour in Haarlem bestaat inmiddels 22 jaar. Met de inlijving van maar liefst 7 bureaus vanaf 2013 kan de agency zich inmiddels moeiteloos meten met alle grote spelers in de drukke digitale marketingvijver. In gesprek met de partners van de agency, Matthijs van Schendelen en Herwin van den Berg, over de missie van het bureau, de uitdagingen in marketing, de customer journey, de revolutie met AI en het terugbrengen van emotie in het merk. ‘Marketeers willen weten waar ze met hun merk over 7 jaar moeten staan, niet of hun SEO klopt.’
Snickers en Noa Lang maken en vragen aandacht voor fouten
Noa Lang heeft, in opdracht van Snickers, een muurschildering gemaakt bij het Philips Stadion in Eindhoven. Jammer van de opvallende spelfout in de schildering. Of niet?
Nicky Levinschi nieuwe CEO ZIGT Nederland
Nicky Levinschi is vanaf 1 april 2024 de nieuwe CEO van ZIGT in Nederland. Levinschi was al verantwoordelijk voor de vestigingen in Tilburg, Utrecht en Arnhem en vanaf 1 april ook voor de hoofdvestiging in Hoofddorp. Zij geeft leiding aan de divisies strategy, paid media en design & technology. ZIGT opereert in Nederland en België en is als media- en marketingbureau verantwoordelijk voor de investeringen op het gebied van media en communicatie van haar klanten.
Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
Fabulosa, in Engeland een bijzonder groot huishoud- en lifestylemerk dat bekend staat om het toevoegen van 'luxe geuren' aan alledaagse schoonmaakproducten, breidt uit naar Nederland.
Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
McDonald’s zet in een nieuwe campagne billboards in zonder beeld, maar mét de geur van Franse frietjes.
Omzetaandeel food met duurzamer keurmerk stijgt naar 25%
De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat ook voor 2023 zien dat de groei in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding & dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3%.
[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel
Kun je vanavond deze pasta maken? Mijn 15-jarige dochter stuurt een TikTok-video van 10 seconden hoe je de lievelingspasta van supermodel Gigi Hadid maakt. Het is heel romig omdat er double cream in moet, veel vetter dan onze slagroom en niet te koop in Nederlandse supermarkten. We zullen het moeten doen met gewone slagroom. Gemiste kans voor de retail? Het zou als een dolle verkopen, want de Gigi Hadid-pasta is op dit moment de favoriete pasta van heel veel tienermeisjes.
Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine ondernemers bereiken
Odido Business, de B2B-tak van telecomprovider Odido, lanceert deze week haar campagne gericht op ondernemers: ‘Hoe groot je bedrijf ook is, of wordt.’ De campagne moet de merkbekendheid van Odido Business in de B2B-markt versterken.
De marketingtransfers van week 14, 2024
Het extreem natte weer van deze week was geen beletsel voor een aantal marketeers, PR-personen en andere creatievelingen om bij een nieuwe, nóg betere werkgever te tekenen. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Onderzoek: podcastadvertising loont
MeMo² heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten zijn nu beschikbaar in een praktische gids voor adverteerders.
[column] Praat, praat, praat je film niet zo vol
Het beeld is je wapen, het geluid is de kogel. Dat is al vrij lang een bekende stelling. Maar zo te zien niet bij iedereen. Veel adverteerders hebben nog altijd de neiging om hun wapens te laden met losse flodders. Teveel woorden. Teveel stem. Teveel tekst.
DOSSIER SOCIAL MEDIA Daniek Spanjers van KitKat
Daniek Spanjers is Marketing Manager Confectionery bij Nestlé en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van KitKat. In gesprek met haar over het merk KitKat op social: ‘Dit jaar ligt de focus op Instagram, maar het is een no brainer dat we TikTok verder moeten ontdekken.’
[column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian Marketing en een oude bekende
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar adverteerder is de winnaar
Met de aankondiging van de samenwerking tussen Viaplay en Talpa wordt een volgende stap in consolidatie van het medialandschap zichtbaar. Na het mislukken van de fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network is deze laatste naarstig op zoek naar andere samenwerkingen om het hoofd boven water te kunnen houden.
ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
De krapte op de arbeidsmarkt laat ook ProRail niet ongemoeid. Na een aanbesteding met meerdere partijen heeft ProRail MediaMonks aangesteld als partner voor haar arbeidsmarktcommunicatie voor een periode van drie tot zes jaar.
Videoserie De Impact vraagt aandacht voor de overgang
Vrouwen die in de overgang zijn, kunnen daar veel last van hebben. Espria Ledenvereniging en Zorghulp vragen met de videoserie De Impact daarom aandacht voor dit onderwerp. De aftrap van de serie is in de Week van de Overgang, die start op maandag 8 april 2024.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Eneco stopt met claim 'sneller klimaatneutraal' op verzoek ACM
- Column Weg met de vooroordelen, krasse knarren werken nog prima
- KPN en NSJ: driejarig partnership
- [column] Merkbelofte is de motor van het merk
- Albert Heijn lanceert ‘Dat smaakt naar weekend’-campagne
- NS lift mee met songfestival met oproep internationale reizigers
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing