No guts no glory

Verder in dit nummer:

Julian Stevense van Brandgurus stelt in aflevering 19 van zijn rubriek MarketingAffairs dat je als marketeer veeleisend moet zijn, simpelweg omdat er ook van jou veel gevraagd wordt.

We duiken de schoolbanken weer eens in en checken de houdbaarheid van marketing godfather Philip Kotler. Dirk van den Bosch van iO ziet de vier P’s in ieder geval ‘als een blauwe lijn door zijn carrière heenlopen’.

Anders Jansen van The House of Marketing schrijft zijn eerste column voor MarketingTribune en roept merken op ook eens iets te benoemen wat ze niet kunnen: ‘Door te zeggen wat je niet bent, bereik je soms sneller je doel.’

Niels de Jong van Tambr probeert samen met Talpa en Unravel Research antwoord te geven op de vraag wat geluid zo krachtig maakt, dat het niet alleen gehoord, maar ook onthouden wordt.

In aflevering 35 van de rubriek The art of positioning doen Trudelies van der Poel en Marc Oosterhout de oproep eens wat Europees tegengewicht in de strijd te gooien tegen Big Tech: ‘Als 17 miljoen Nederlanders vandaag besluiten om samen een socialmediaplatform te beginnen, dan is dat morgen een feit. Waar wachten we nog op? We kunnen vandaag Europapa beginnen.’

Aansluitend een Analyse van 6 pag over Trump en Big Tech met een verrassende conclusie: ‘Trump buigt voor Big Tech - niet andersom’. Aan het woord komen onder meer AI-expert en keynote spreker Aaron Mirck en Paul Alberts van BrandBase, die geen blad voor de mond neemt.

In aanloop naar het Branded Content Event 2025 sprak de redactie met Aart Lensink van iO Campus Utrecht en Eva Vermeulen van Hema: Authenticiteit, minimomenten, content op maat en humor.

Ook TikTok ontbreekt niet in dit nummer: Britt Messing van For You Agency over TiKTok Limbo: Hoe creators omspringen met onzekerheid.

No guts no glory: in een van zijn laatste artikelen voor zijn geliefde blaadje MarketingTribune gaat scheidend hoofdredacteur Sjaak Hoogkamer in op zijn paradepaardje: Lef in marketing. In gesprek met Pieter Bastiaansen van Natuurhuisje, Annelies Melis van Hornbach en Peggy Spaapen van Centraal Beheer.

In een hoopgevende bijdrage van Daan de Raaf van Happiness Amsterdam stelt hij dat ‘De perceptie de werkelijke verdeeldheid onder mensen overtreft. De grote meerderheid reageert op de polarisatie met onverschilligheid of vertwijfeling. Dit zou je kunnen zien als passief verzet; de ogenschijnlijke verdeeldheid in de samenleving is waarschijnlijk minder diepgeworteld dan het aan de oppervlakte lijkt. De volledige verdeeldheid is een illusie.’

In de rubriek Marketingfacts Focus licht Imke Walenberg elke maand een aantal artikelen uit die in de afgelopen maand op Marketingfacts zijn verschenen.

Tot slot in WTFAQ aandacht voor het iconische merk Fjällräven.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken