Lockdown breekt Nederlandse werknemer op
- B2b
- 28 jan 2021 @ 10:51
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 28 jan 2021 @ 10:51
- Lucas Boon
Ruim de helft van de Nederlandse werknemers voelt zich tijdens de huidige lockdown gestrest. Van de ondervraagden ervaart 38% meer stressgevoelens dan tijdens de eerste lockdown. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Intermediair onder 1.000 respondenten.
Bijna de helft van de respondenten (49%) geeft aan dat de uitzichtloosheid van de huidige coronasituatie de grootste stressfactor is. Op een schaal van 1 tot 10 geeft meer dan de helft van de ondervraagden het stressniveau een 6 of hoger. Onder 25-44-jarigen ligt dit percentage hoger dan bij 45-65-jarigen.
Somberheid, sneller emotioneel zijn, weinig energie en slaapproblemen zijn veelgenoemde klachten. Meer vrouwen dan mannen geven aan sneller emotioneel te zijn (55 vs 34%). Van de respondenten geeft 28 procent zijn of haar 'stressniveau' een 6 of hoger.
Madelon Meester, hoofdredacteur van Intermediair, zegt: 'De coronacrisis breekt veel mensen zo langzamerhand op. Waar we bij de eerste lockdown nog veerkrachtig waren en er een gevoel was van 'samen de schouders eronder', raken onze reserves nu op. De situatie voelt uitzichtloos, er zijn weinig manieren om te ontspannen en mensen maken zich zorgen om hun baan en inkomen. Al dit soort factoren zorgen voor stress.'
Minder werkplezier
Ook het werkplezier is tijdens de tweede lockdown gedaald ten opzichte van de eerste, met een gemiddelde van 6,7 als rapportcijfers. Van de ondervraagden geeft 25% aan nu minder werkplezier te ervaren dan tijdens de eerste lockdown. Daarnaast vindt 33% de werkdruk nu hoger dan tijdens de eerste lockdown. Ook zorgen om de baan zelf en minder begrip van de werkgever (20%) zijn veelgenoemde redenen. Van de respondenten met thuiswonende kinderen geeft 36% aan minder arbeidsvreugde te ervaren.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing