Ingrid Mesman en Dianne Potters (GoodDay): 'Positieve impact vereist bewijskracht'

Ingrid Mesman en Dianne Potters (GoodDay): 'Positieve impact vereist bewijskracht'
  • Bureaus
  • 14 jan 2019 @ 10:30
  • 11545 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieNieuwkomersInterviewPRActivatieStrategie

Het nieuwe jaar betekent vaak goede voornemens, dus waarom dan niet gewoon een nieuw bureau oprichten? GoodDay is het gezamenlijke bureau van Ingrid Mesman (ex-Kumpany) en Dianne Potters, in het verleden werkzaam voor onder meer Orange en Cap Gemini. ‘We werken alleen voor merken die waarde willen toevoegen aan hun rol in de wereld.’

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat is GoodDay precies?

‘GoodDay is een strategisch creatief bureau’, zeggen Ingrid Mesman en Dianne Potters in koor. ‘We helpen merken op allerlei manieren positieve impact te hebben op het leven van mensen, de maatschappij en de aarde. Het begint met een heldere strategie en een onderscheidend merkverhaal. En dat kan zich vertalen in creatieve concepten, slimme activatie en pr-campagnes.’

Jullie werken allebei al een aantal jaar als zelfstandig ondernemer. Waarom kiezen jullie er juist nu voor om de krachten te bundelen in een gezamenlijke onderneming?

Mesman: ‘Dianne en ik vullen elkaar heel erg goed aan in de combinatie van strategie en creatie. Wij gaan voor kwaliteit met onze ruim twintig jaar kennis en ervaring. Samen kunnen wij opdrachten aan waar je in je eentje niet zo snel voor wordt uitgenodigd. We hadden als team kunnen werken, maar dat was ons te vrijblijvend. Wij zijn allebei bouwers. Met GoodDay hebben wij iets in handen waar we alle twee onze tanden in kunnen zetten, precies doen waar we goed in zijn en waar we blij van worden. We rock the world with a good smile!’

'Do good and good will come to you.' 'Today is a good day to make a positive impact.' Uit de citaten op jullie nieuwe website klinkt duidelijk door dat 'doing good' een nadrukkelijk thema is van GoodDay. Waarom is dat voor jullie zo belangrijk?

Mesman: ‘Inderdaad, “goed doen” is voor ons beiden een belangrijke drijfveer. We werken vanuit GoodDay alleen voor merken die echt betekenisvol willen zijn en de ambitie hebben om meer waarde toe te voegen aan hun rol in de wereld. “Today is a good day to make a positive impact” zegt: handel nu en kom vandaag in actie. Gisteren is voorbij, de dag van morgen moet nog komen, maak vandaag het verschil.’

Potters: ‘Ik ben opgegroeid op het platteland en als molenaarsdochter is respect voor de natuur en onze leefomgeving mij met de paplepel ingegoten. Ik adviseer al ruim tien jaar betekenisvolle en duurzame merken met hun vermarkting en communicatie.’

Mesman: ‘Ik probeer ook al veel langer dan het laatste jaar bij alle klanten - van startups tot grote corporates - het goede naar boven te halen. Of dat nou ging om een nieuw product of een merkactivatie.’

Voor een nieuw bureau hebben jullie al aardig wat uitgewerkte cases online staan, zoals Ben (‘even uit’), Mud Jeans en Roggebotstaete. Is het toeval dat sustainability vaak een centrale rol vervult?

Mesman: ‘Nee, dat is zeker geen toeval. We hebben de afgelopen maanden niet stilgezeten. En daarvoor natuurlijk ook niet. Sommige cases zijn van voor onze samenwerking, andere zijn heel recent en ontwikkeld onder de vlag van GoodDay. Met ons verhaal trekken we precies de klanten aan waar wij graag voor werken: merken die (meer) waarde willen toevoegen aan hun rol in de wereld. En dat is natuurlijk heel breed: maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid, inclusiviteit, educatie.’

Purpose-marketing is het buzzword van deze tijd. Hoe kijken jullie aan tegen deze trend: volkomen terecht of toch ook wel wat doorgeslagen en lang niet altijd oprecht en eerlijk?

Potters: ‘Voor ons is purpose geen toverwoord. Je kan purpose-marketing toepassen als slimme tool om geld te verdienen, maar niet in onze ogen. Je kan niet links je frisdrank in plastic flessen verkopen en rechts met een actie komen waarbij je kan sparen voor een recycled plastic stoeltje, gemaakt van diezelfde PET-flessen - en dan impliceren dat je goed bezig bent. Een merk dat positieve impact wil hebben moet eerst bewijs leveren. Dat doe je door het te verankeren in de organisatie, in het denken en doen. En door transparant te zijn en te durven zeggen: “We zijn er misschien nog niet, maar hier staan we nu.” Uit veel onderzoeken blijkt dat consumenten gemakkelijker een band opbouwen met merken die echt ergens voor staan en die een statement durven te maken. Consumenten verspreiden ook eerder die verhalen onder hun vrienden en zijn sneller bereid om een goed oprecht verhaal te belonen met loyaliteit. Maar dan moet het wel gemeend zijn, geen sprookje.’

Jullie positioneren jezelf als makers van merkverhalen, creatieve concepten, activaties én pr-campagnes. Waar ligt de prioriteit? Wat is jullie specialisatie?

Mesman: ‘De wereld staat niet stil en merken zijn natuurlijk constant in beweging om relevant te zijn en te blijven. De ene keer is er een heel nieuw verhaal nodig om eer te doen aan de ontwikkelingen van een merk. De andere keer is het een beetje schaven en is het vooral nodig om het verhaal op allerlei dragers te gaan vertellen. Dus soms zit je langer in strategie om bij klanten zelf naar boven te halen waar ze voor staan, waar ze in geloven en daar een passend merkverhaal voor te ontwikkelen. Maar het kan ook dat we er alleen voor hoeven te zorgen dat een bedrijf wordt gehoord en gezien. Dat is allebei even mooi en belangrijk. En we kunnen het met onze gezamenlijk expertise allemaal. Je stapt alleen op een ander moment naar binnen.’

GoodDay is een boutique-agency, oftewel een bureau dat expertise inhuurt en niet in dienst heeft. Wordt deze flexibele manier van werken steeds meer de vorm van het hedendaagse bureau of kunnen beide vormen prima naast elkaar blijven voortbestaan?

Potters: ‘Wij hebben gekozen voor deze opzet en geloven in de individuele kracht van de beste specialisten. Ons netwerk bestaat uit ervaren freelancers met ieder hun eigen expertise. Zo kunnen we altijd het beste team samenstellen en de hoogste kwaliteit waarborgen naar onze klanten.’

Wat voor werk (en welke klanten) kunnen we op korte termijn van jullie verwachten?

Mesman: ‘De afgelopen maanden hebben we onder andere gewerkt voor een internationaal groeiend familiebedrijf en een landgoed annex proeftuin. We zijn momenteel onder meer aan het werk voor een klant uit de culturele sector, een nieuw duurzaam schoonmaakmerk en een non-profit organisatie.’

Waar staat GoodDay over vijf jaar?

Potters en Mesman samen: ‘Over vijf jaar zijn we hét strategisch creatieve boutique-bureau waar klanten mee willen werken die oprecht goed willen doen. Flexibel en met een sterk netwerk van professionals met dezelfde passie. Een bureau waar klanten blij van worden en waar wij zelf ook elke dag een grote glimlach van krijgen.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur van MarketingTribune

Wie zijn Dianne Potters en Ingrid Mesman?

Dianne Potters adviseerde sinds 2008 vanuit haar bureau 21Sustainable merken bij de strategie-ontwikkeling, vermarkting en communicatie van duurzaam en betekenisvol ondernemen. Daarvoor deed zij ruim vijftien jaar werkervaring op in strategische communicatie- en marketingfuncties bij grote bedrijven als Cap Gemini, Wanadoo en Orange. Opgegroeid op het platteland is respect voor de natuur en onze leefomgeving haar met de paplepel ingegoten.

Ingrid Mesman is een strategisch creatief en art director. Via omwegen in de kunst en de mode is zij inmiddels ruim twintig jaar werkzaam in de reclame. De laatste jaren was zij partner en creative director bij merkactivatiebureau Kumpany. Hier bedacht en ontwikkelde zij prijswinnende campagnes voor merken als Ben, NS, YoungCapital en Eneco. Daarnaast bedacht zij verschillende nieuwe ‘goede’ producten en diensten waaronder NS Lost&Found Project en Erbens Natuurijs.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken