Dove gaat duurzaam

Dove gaat duurzaam
  • Design
  • 22 okt 2019 @ 08:10
  • 8691 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • DuurzaamheidPackaging

Dove introduceert flessen van 100% gerecycled plastic en plasticvrije zeepverpakkingen en wil met deze nieuwe initiatieven het gebruik van nieuw plastic met meer dan 20.000 ton per jaar terugdringen.

Unilever is voor al zijn merken op weg naar een circulair model waarin al het plastic gerecycled en hergebruikt wordt. Els de Bruin van mediarelations Unilever: ‘Om dit doel te bereiken, hanteren we het principe Geen, Minder en Beter plastic. Na de aangescherpte wereldwijde commitments die we onlangs bekendmaakten en de nieuwe stappen van Lipton, kondigt nu ook Dove een aantal wereldwijde initiatieven aan.’

 

Duurzame deosticks Dove: navulbaar en roestvrijstaal

Dove start ook proeven met nieuwe herbruikbare, navulbare, roestvrijstalen deodorantsticks. De Bruin: ‘Vanwege de omvang van het merk Dove behoren de initiatieven tot de grootste in de gehele cosmeticasector. Dove heeft zich ten doel gesteld om voorop te lopen in de transitie naar een circulaire economie voor plastic en als merk positieve verandering in gang te zetten binnen de beautysector en de gehele waardeketen.

 

Dove: ‘We zijn niet perfect, maar we kunnen ook niet afwachten’

Unilever wil in 2025 de hoeveelheid nieuw plastic in verpakkingen met 50% reduceren en meer plastic inzamelen en verwerken dan Unilever zelf op de markt brengt.

Marcela Melero, VP Dove Global Skin Cleansing: ‘We weten dat we niet perfect zijn, maar we kunnen het ons niet veroorloven om af te wachten. We werken eraan om zo snel mogelijk een zo groot mogelijke impact te maken en we moedigen anderen aan om hetzelfde te doen.’

 

100 duurzame initiatieven bij Dove wereldwijd

Er loper meer dan 100 initiatieven bij Dove wereldwijd gericht op reduceren van plastic afval. Richard Slater, Chief R&D Officer Unilever: ‘Als een van de grootste beautymerken ter wereld hebben we de verantwoordelijkheid om onze vooruitgang te versnellen. Met deze stap willen we de wereldwijde recyclingindustrie ertoe aanzetten om meer afvalplastic in te zamelen en meer gerecycled plastic beschikbaar te stellen voor gebruik.’’

 

Naast de ontwikkelingen op het gebied van de reductie van plastic waste, hanteert Dove ook de Real Beauty Pledge, waarin Dove verklaart om vrouwen in al hun diversiteit eerlijk en met respect af te beelden. ‘We laten vrouwen zien van verschillende leeftijden, typen, stijlen, maten, etnische achtergronden en met verschillende haarkleuren. We beelden vrouwen af zoals ze in het echt zijn, zonder beeldmanipulatie, en alle beelden zijn goedgekeurd door de vrouwen zelf. Daarnaast helpt Dove via het Dove Self Esteem Project jongeren met het creëren van een positief zelfbeeld en daardoor het zelfvertrouwen te vergroten.

 

Unilever is een van ‘s werelds belangrijkste leveranciers van voedingsmiddelen, frisdranken en producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging, die in meer dan 190 landen worden verkocht en dagelijks rond de 2,5 miljard consumenten bereiken. Het bedrijf heeft wereldwijd 155.000 medewerkers in dienst en behaalde in 2018 een jaaromzet van € 51 miljard. Meer dan de helft (60%) van onze verkopen realiseren we in opkomende markten. Unilever heeft meer dan 400 merken die door mensen over de hele wereld worden gebruikt, zoals Persil, Dove, Knorr, Domestos, Rexona, Hellman’s, Lipton, Ola, Ben & Jerry’s, Magnum en Axe. Het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) ligt aan de basis van onze strategie en middels dit USLP willen wij tegen 2020 meer dan één miljard mensen helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren, de milieu-impact van onze producten halveren tegen 2030 en het bestaan van miljoenen mensen verbeteren tegen 2020. Het USLP voegt waarde toe door groei en vertrouwen te bevorderen, kosten te elimineren en risico’s te verkleinen. Onze Sustainable Living-merken groeien 69% sneller dan de rest van het bedrijf ten opzichte van 46% in 2017. Sinds 2010 hebben we via het Unilever Sustainable Living Plan actie ondernomen om meer dan één miljard mensen te helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren, onze milieu-impact te halveren en het bestaan van miljoenen mensen te verbeteren terwijl we als bedrijf verder groeien. We hebben al aanzienlijke vooruitgang geboekt en we blijven onze ambitie verbreden. Recent heeft Unilever toegezegd dat 100% van de plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn tegen 2025. Hoewel we nog meer willen realiseren zijn we trots op het feit dat we in 2018 als sectorleider werden erkend in de Dow Jones Sustainability Index en voor het achtste achtereenvolgende jaar voert Unilever de lijst van Global Corporate Sustainability Leiders aan in de jaarlijkse GlobeScan/SustainAbility Global Corporate Sustainability Leaders-enquête. Bron: unilever.com.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken