[interview] Nieuw geluid aan de Zuidas

[interview] Nieuw geluid aan de Zuidas
  • Design
  • 23 okt 2019 @ 08:00
  • 10032 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Immense, Link Design, Totta Research en Totta data lab zijn overgenomen door Blue Field Agency. Dit najaar verhuizen de bedrijven - alle gevestigd in Amsterdam - naar een iconisch pand van Rem Koolhaas met uitzicht op de Zuidas, waar ze de bovenbuur worden van kledingmerk G-Star Raw. MarketingTribune in gesprek met CEO/oprichter Ulke Verkerk (links op de foto) en CCO Marc de Roo. ‘Wij willen klanten een nieuw geluid bieden en ervoor zorgen dat zij hun resultaten behalen.’

Vooralsnog gaan alle partijen onder hun eigen naam verder, maar na een transitiefase zal de naam veranderen in Bluefield. De Roo, die 18 jaar creatief en strategisch directeur is geweest van Link Design, noemt ‘elk bedrijf een expert op eigen gebied en van gelijke omvang, waardoor er geen duidelijk bovenliggende partij is, die bepaalt waarop een project aangevlogen wordt; dat kan vanuit bijvoorbeeld creativiteit zijn of data research.’ Verkerk vult aan: ‘Het resultaat is leidend en we schakelen de middelen in die nodig zijn. We kijken vanuit het marktpotentieel van de klant en wat het kost om dat te benutten. De klant kan bij ons vrijelijk schakelen tussen de disciplines en expertisegebieden.’

Recent heeft Link Design een Red Dot Award gewonnen voor een abricampagne voor Gemeente Amsterdam. De Roo: ‘We wonnen in de categorie Advertising, terwijl Link Design niet per se een pur sang advertising agency is. Dat hokjesdenken willen we ontstijgen.’

 

Touch, tell, sell

Gevraagd naar een praktijkvoorbeeld noemt De Roo de Kärcher-case: ‘Kärcher wilde een nieuw apparaat in de markt introduceren, maar had onvoldoende zicht op de doelgroep. Bluefield koos er voor data leidend te laten zijn.’ Verkerk vervolgt: ‘Als merk heb je in dit geval de mogelijkheid te investeren in extra schapruimte, maar wat levert dat op en hoe werkt je prijsbeleid in relatie tot je introductie. Wat is nou eigenlijk de toegevoegde waarde van het bouwen aan je merk ten opzichte van je omzet en de kosten daarvan? Wat is die investering in je positionering waard in relatie tot de performance-verbetering?’

Blue Field noemt dat touch, tell, sell. De Roo: ‘Hoe kom je met je klanten in contact, welk verhaal vertel je en wat gaat het opleveren onder aan de streep voor je merk/product.’

Accountable growth is een belangrijke term van Bluefield. Verkerk: ‘Wat is de impact op je business case. Je kunt als merk campagnes voeren, aanbiedingen in de markt zetten of een bepaald prijsbeleid voeren, maar dat wil niet zeggen dat je als onderneming ook betere winstcijfers maakt. En wij kijken juist graag vanuit het ondernemersresultaat naar hoe marketing, data en design daaraan kunnen bijdragen. Dat is ook de reden dat we voor die disciplines hebben gekozen, omdat je daarmee een goed beeld kunt krijgen. Vanuit onze consultexpertise kunnen we over de disciplines heen adviseren.’

Op de vraag of er nog meer overnames in het verschiet liggen, antwoordt Verkerk lachend: ‘Dat zou zo maar kunnen ja en je bent de eerste die we bellen als het naar buiten mag.’ 

Immense is een allround media- & internetbureau en bouwt, beheert, analyseert, optimaliseert en adviseert op digitaal gebied.
Link Design is een designbureau dat duidelijke, samenhangende en authentieke communicatie (strategieën) creëert. Het bureau doet aan design thinking en combineert onderzoek, strategie, conceptontwikkeling en design.
Totta Research is een marktonderzoeksbureau dat bedrijven helpt met het achterhalen van feitelijk, onbewust en toekomstig gedrag van (doel)groepen. Het bureau focust zich op vijf pijlers: benchmarking & monitoring, branding & imago, customer experience (UX), panels & communities en speech & text analytics.
Totta data lab is een data science scale-up gespecialiseerd in AI, Voice & machine learning-technieken. Het bedrijf zorgt ervoor dat organisaties het maximale uit hun data kunnen halen, en dit leidt tot positieve resultaten voor en betere bedrijfsvorming binnen organisaties.

Dit artikel stond in MarketingTribune 17, 2019.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken