Houtje Touwtje en Bloeitegel winnen 30e Hema design contest
- Design
- 25 sep 2020 @ 09:19
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Designawards
- 25 sep 2020 @ 09:19
- Nanny Kuilboer
De dertigste winnaar van de Hema design contest is Claudia Bleeker met ‘Houtje Touwtje’, een interactief spel om de creativiteit van kinderen te stimuleren. De publieksprijs ging naar ‘Bloeitegel’ van Maaike Min.
De prijsuitreiking - op de foto de winnaars en in het midden CEO Hema Tjeerd Tegen - vond plaats op het hoofdkantoor van Hema in Amsterdam, waar alle finalisten werd gevraagd hun ontwerp te presenteren in een ‘Dragon’s Den’-setting.
De opdracht van de design contest sloot naadloos aan bij de huidige tijdgeest: ontwerp een oplossing die de tijd die je met dierbaren thuis doorbrengt beter, leuker en makkelijker maakt. Hema ontving ruim 150 aanmeldingen van enthousiaste designers die hun design onder de aandacht wilden brengen. Alle ontwerpen werden getoetst op de volgende vijf criteria:
Juryprijs Hema design contest
De jury koos unaniem voor Houtje Touwtje. Veel gezinnen herkennen zich in een woonkamer vol met speelgoed wat niet allemaal gebruikt wordt. Met Houtje Touwtje wil Bleeker kinderen inspireren om creatief te kijken naar analoge producten. In de rugtas zijn zeventien verbindingselementen zoals knijpers, haken en touw te vinden waardoor huis-tuin-en-keuken-attributen omgetoverd worden tot interactief speelgoed. Via het meegeleverde avonturenboekje kunnen kinderen aan hun eigen avontuur bouwen met de verbindingselementen.
Publieksprijs Hema design contest
Min bedacht een oplossing om een eigen geveltuintje aan te leggen. Met de Bloeitegel maak je het voor iedereen mogelijk om te tuinieren: een moment van rust voor jezelf of om samen te doen met je kind. Ideaal voor stadsbewoners en het zorgt ook nog eens voor een vrolijker straatbeeld.
Getest bij de buren
Bleeker is bij veel gezinnen langs geweest, waaronder haar buren, om Houtje Touwtje te testen: ‘Ik ben ontzettend blij dat ik de juryprijs heb gewonnen. Eigenlijk heb ik de prijs niet alleen gewonnen, maar met behulp van mijn vrienden en de families waar ik onderzoek mocht doen. Het is mooi om te zien dat kinderen met dit speelgoed weer creatief bezig zijn met niet-digitale producten, zoals een tafelkleed en een tafel. Het zal leuk zijn als ik voor de Hema-designafdeling nog meer mooie producten mag maken, maar voor nu werk ik verder aan mijn eigen bedrijf'.
Van idee naar schap
Zowel de winnaar van de jury- als de publieksprijs ontvangen een geldbedrag van € 2.500. Daarnaast wordt met het designteam van Hema bekeken of Houtje Touwtje volgend jaar in productie genomen kan worden om uiteindelijk verkocht te worden in alle Hema-winkels en online.
Milou Pikaart, Hoofd Design Hema: ‘Om na vijf jaar afwezigheid nog steeds zo veel ontwerpen van enthousiaste designers te mogen ontvangen, vinden wij ontzettend bijzonder. Om de wedstrijd een nieuw leven in te blazen, hebben we dit jaar het competitie-element van de wedstrijd versterkt door het toevoegen van de zogenaamde Dragon’s Den-finale. Ook zijn we intensiever gaan samenwerken met een aantal designinstituten en hebben we de studenten geholpen met de ontwikkeling van hun ontwerpen. Het ontwerp van Claudia voldoet aan alle criteria. We hebben uiteindelijk voor haar ontwerp gekozen omdat Houtje Touwtje de creativiteit stimuleert, een product is waarbij de klant centraal staat en waarbij tot in detail is nadacht over het ontwerp: van productie tot marketing en gebruik'.
Hema design contest
De Hema design contest, toen nog ontwerpwedstrijd genoemd, werd in 1983 voor het eerst gehouden en heeft altijd als doel gehad jong talent een podium te bieden om hun creativiteit en product onder de aandacht van een breed publiek te brengen. De wedstrijd heeft in bijna dertig jaar verschillende iconische producten opgeleverd, zoals de waterkoker ‘Ketelbinkie’, die nog steeds verkrijgbaar is bij de Hema-winkels. Voor studenten van de Technische Universiteit Delft, de Willem de Kooning Academie Rotterdam en Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht is de wedstrijd opgenomen in het studieprogramma, maar ook niet-studenten konden meedoen. Volgend jaar is het doel om de wedstrijd internationaal uit te rollen.
Bekijk hier alle finalisten. In het komende nummer van MarketingTribune (editie 17, 13 oktober) een interview met Milou Pikaart over de vijf jaar afweigiheid van de Hema-ontwerpwedstrijd, de keuze voor een Engelse naam en de toekomstplannen.
Jury
De zeskoppige jury bestond dit jaar uit drie externe juryleden, namelijk Tim Vermeulen (directeur NDSM-werf), Jeroen Junte (designjournalist) en Floris Hovers (Nederlandse ontwerper van ArcheToys). De interne jury namens Hema bestond uit Trevor Perren (Commercieel Directeur), Eva Ronhaar (Directeur Duurzaamheid en Innovatie) en Milou Pikaart (Hoofd Design).
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management