Nieuwe identiteit Ancienne Belgique door Vruchtvlees

Nieuwe identiteit Ancienne Belgique door Vruchtvlees
  • Design
  • 25 jan 2021 @ 09:54
  • 16795 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idDigital designLogo

‘Het Paradiso van België’ Ancienne Belgique heeft een nieuwe aangescherpte merkstrategie en visuele identiteit ontwikkeld door branding agency Vruchtvlees.

Sinds 1976 ontvangt Brussels grootste poppodium ’s werelds grootste artiesten. Vruchtvlees wilde een merksysteem ontwikkelen dat de concertervaring vangt ver voor je de concertzaal instapt.

Ward Cannaerts, hoofd marketing AB: ‘Vruchtvlees is er op eigenwijze manier in geslaagd om de intensiteit van een live concert te vatten in een styleguide van hoog niveau. Veruit het meest grondige rebrandingproces dat ik ooit heb mogen begeleiden.’

‘Rebranden Ancienne Belgique kan niet zonder input concertbezoekers’

AB wil in nauw contact staan met de ontwikkelingen in de maatschappij, de muziek en het publiek: jong talent krijgt een sleutel van de voordeur, plastic is verbannen uit elke bar en met een brede programmering wil het poppodium nieuw publiek bereiken tot ver buiten Brussel.

Rindor Golverdingen, creative director Vruchtvlees: ‘Het rebranden van AB kan dan ook niet zonder input van de concertbezoekers. Interviews met bezoekers vormen de leidraad voor het nieuwe beeldsysteem. Met deze inzichten is een merkverhaal gevormd dat tot leven komt op elk touchpoint en op verschillende niveaus communiceert.’

‘Ancienne Belgique draait zelf aan de volumeknop en kan zo elke uiting afstemmen op artiest, doelgroep of verhaallijn’

Tom Bonte, algemeen directeur AB: ‘De nieuwe stijl weerspiegelt de muzikale diversiteit op ons podium én toont een duidelijke ambitie om ook het publiek in al zijn diversiteit aan te spreken. We hopen dat de nieuwe look ons publiek kan inspireren en dat het doet dromen van nieuwe onvergetelijke AB-momenten - nu volle zalen nog veraf lijken.’

Golverdingen: ‘Het iconische AB-logo zet de identiteit in beweging. Soms hard en puntig, dan weer rond en zacht. Het beeldsysteem, opgebouwd uit geluidsgolven, vijf lettertypes en een uitgebreide kleurenset, vormt een flexibele visuele toolkit. AB draait zelf aan de volumeknop en kan zo elke uiting afstemmen op artiest, doelgroep of verhaallijn. Waar een artiest als Anderson Paak van het podium knalt, doet hij dat nu ook in een digitale abri. Elk middel is uniek, maar herkenbaar.’

‘See you in the next live!’ - Ancienne Belgique

Vruchtvlees gaat de komende tijd verder met het tot leven brengen van het merk op locatie en ontwikkelt ook een interactief interieurontwerp voor AB.
Vanaf vandaag is in Brussel, Antwerpen en Gent de lanceringscampagne rondom de slogan See you in the next live! te zien. Golverdingen: ‘Met interactieve billboards start de concertbeleving al op straat en ter viering presenteert AB de aankomende maanden op abconcerts.be een muzikaal programma met onder meer podcasts, akoestische sessies en videoseries.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken