[column] 2018 is paars

[column] 2018 is paars
  • Design
  • 4 mei 2018 @ 12:00
  • Link
  • Hans van der Vliet
    Hans van der Vliet

    Studio manager
    Leoprinting
  • Graphic

De Pantone-kleur van het jaar 2018 is paars PMS 2096. Pantone zoekt elk jaar het nieuws door een ‘Pantone-kleur van het jaar’ uit te kiezen, alsof het ‘Miss World 2018’ is of de ‘Auto van het Jaar’. De kleurspecialist gaat er mee om alsof ze de kleur zelf hebben uitgevonden.


Dit jaar is het de kleur Pantone 2096 geworden. Dit is het kleurnummer voor drukinkten. Voor internet is het RGB 654EA3. In gewone mensentaal: ultraviolet of paars.

Pantone, het in de creatieve wereld toonaangevende bedrijf wat betreft kleuren, is een internationaal kleuraanpassingsysteem. Het is dé industriestandaard, die volledige afstemming van gestandaardiseerde kleuren biedt voor alle materialen die worden gebruikt in interieurontwerp, architectuur, productie en aanverwante bedrijfstakken zoals textiel en drukwerk. Als u een merkkleur of -kleuren heeft – of gewoon iets dat u precies probeert te matchen – is Pantone waarschijnlijk betrokken bij het proces. De verschillende kleurnummers die Pantone hanteert, zijn afgestemd op de drager van de kleur. Het maakt nogal wat uit of het bijvoorbeeld papier, textiel of plakplastic voor belettering is.


Paars staat voor creativiteit en diepe emoties: kleur van geloof, hoop en veel liefde. De kleur paars wordt door de eeuwen heen veel in koningshuizen gebruikt. Paars wordt dan ook geassocieerd met luxe, stijl en rijkdom. Daarnaast is het een kleur die als spiritueel gezien wordt en die geassocieerd wordt met visie, waarheid en wijsheid. De kleur werkt opbeurend en kalmerend en kan creativiteit stimuleren. Associaties op paars zijn intuïtie, daadkracht, leiding, raad en bemiddeling.


Paars is gemengd uit rood en blauw

Paars wordt samengesteld uit de kleuren rood en blauw. Rood staat voor het mannelijke aardse en blauw voor het vrouwelijke, meer spirituele. Paars komt in de natuur niet zoveel voor en wordt daarom ook wel eens als ‘kunstmatig’ gezien, maar de combinatie van twee sterke kleuren maakt het een geliefde kleur; het koude van blauw en het warme van rood. Het lichte paars is een favoriete kleur van kinderen en ook kunstenaars gebruiken de kleur graag.

De uitgekozen kleur paars heeft een sterk blauwachtig violet, dat volgens het Pantone Color Institute ‘inventief en fantasierijk is, ultraviolet licht de weg naar wat nog moet komen. Een dramatisch provocerende en attente paarse tint, Pantone 18-3838 (Pantone-kleurnummer voor mode en interieur). Dit ultraviolet communiceert originaliteit, vindingrijkheid en visionair denken dat ons naar de toekomst wijst.’

Laurie Pressman, VP Pantone Colour Institute: ‘De Pantone-kleur van het jaar is zo veel meer gaan betekenen dan “wat is de trend’ in de wereld van design? Het is echt een weerspiegeling van wat er vandaag nodig is in onze wereld.’

Leatrice Eiseman, uitvoerend directeur van het instituut: ‘We leven in een tijd die inventiviteit en verbeeldingskracht vereist. Het is dit soort creatieve inspiratie die inheems is voor Pantone 18-3838 ultraviolet, een paars op basis van blauw die ons bewustzijn en potentieel naar een hoger niveau tilt.’



Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken