'Zintuiglijke prikkel nu structureel onderdeel marketingbeleid'
- Food-en-retail
- 18 apr 2019 @ 13:03
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ActivatieInstore marketing
- 18 apr 2019 @ 13:03
- Hugo Schrameyer
Marketingadviesbureau Senta heeft een ruimte geopend waar de invloed van zintuiglijke prikkels op merkbeleving fysiek is te ervaren. Hoogste tijd om even te bellen met Merit Veldhuizen, sensory researcher van Senta.
Merit, jullie zijn als Senta multisensory concepting al lange tijd actief als sensorische marketing. En nu opeens een praktijkruimte?
‘Twee weken geleden ging de Sensory Studio open voor een eerste kennismaking, nu is die officieel in gebruik. We zijn inderdaad als 25 jaar actief met sensorische marketing en de invloed daarvan op de dagelijkse klantbeleving. Wat we merken, is dat veel klanten nog weinig kennis hebben van zintuiglijke prikkels op de winkelervaring bijvoorbeeld, maar ook op POS-materiaal of verpakkingen. In onze nieuwe Sensory Studio willen we klanten daar fysiek mee in contact brengen.’
Waarom is het juist nu urgent om een fysieke ruimte in te richten?
‘Dat had deels een praktische reden. De bedrijfsverzamelplek Smarter Talents experience locatie, waar Senta ook deel van uitmaakt, heeft een nieuwe locatie geopend. Daarmee ontstond ook de mogelijkheid om een ruimte in te richten. Bovendien kregen we van klanten teruggekoppeld dat behoefte hadden om sensorische marketing fysiek te ervaren. We laten het nu niet alleen bij mooie woorden, maar geven daar dus ook een praktische invulling aan.’
Kun je praktische toelichting geven. Ik kom de ruimte binnen en dan?
‘Alle vijf zintuiglijke prikkels komen aan bod: voelen, ruiken, proeven, horen en zien. Zo kun je, ondersteund door ons, ervaren wat voor invloed bijvoorbeeld materialen hebben op het merkgevoel. Zware, harde metaalachtige materialen hebben een totaal ander effect dan het voelen van lichte, stoffen materialen. Neem bijvoorbeeld de bankensector. Met een glazen, spiegelende pui zal de nadruk meer liggen op een corporate ervaring. Eigenlijk een heel duidelijk statement, zoiets van: wij zijn de integere richtinggever in de financiële wereld. Leg je meer nadruk op zachte materialen, bijvoorbeeld in het interieurgebruik, dan stimuleert dat vooral de impressie van ontzorgen en een warm gevoel.’
Kun je als merk accelereren op een afzonderlijke prikkel, bijvoorbeeld geur of zicht, en de andere prikkels later aan de orde brengen?
‘Dat kan wel, maar dat heeft maar beperkt of zelfs averechts effect. Als ik een ontspannen, rustgevende sfeer wil creëren, dan kan ik daarvoor een lavendelgeur gebruiken. Dat kan werken, maar als de omgeving onrustig en chaotisch oogt, dan prikken klanten daar dwars doorheen. Sensorische prikkels zijn alleen volop te benutten als ze volledig met elkaar harmoniëren. Dan heb je daar het meeste profijt van.’
Zijn merkfabrikanten of andere partijen inmiddels zo ver dat sensorische prikkels onderdeel uitmaken van de totale marketingmix?
‘In de crisisperiode was de aandacht voor sensorische marketing deels weggezakt. Gebruik van sensorische prikkels werd ervaren als een extraatje bovenop de bestaande marketingportfolio. Nu ligt die ervaring volledig anders: het besef dat sensorische marketing onderdeel is van de totale merkbeleving wordt wel degelijk gevoeld. Ik verwacht niet, mocht het straks economisch weer minder gaan, dat die belangstelling opnieuw wegzakt. Het gebruik van zintuiglijke prikkels zijn nu structureel onderdeel van de totale merkbeleving. Bovendien zien we ook dat het werkt. Bij voor de hand liggende merken, zoals wasmiddelen, zien we dat multizintuiglijke schapapplicaties de omzet tientallen procenten kunnen laten stijgen. Ook wij zijn bij de ontwikkeling van deze concepten betrokken geweest. Gezien het succes gaat we deze tools nu verder in Europa uitrollen.’
Tot slot dan: heb je een concreet voorbeeld?
‘De belangstelling voor sensorische marketing is vooral geland in de fmcg-branche. Merkfabrikanten denken goed na over hoe hun merk, qua verpakking en uitstraling bijvoorbeeld, door klanten wordt ervaren. Mooi voorbeeld vind ik reinigingsmerk Seepje, dat door de vorm van de verpakking heel herkenbaar is, maar daarbij tevens gebruik maakt van een totaalverhaal, waarin duurzaamheid een leidende factor is. Zo worden de schillen die achterblijven in de sinaasappelpersmachines in AH-winkels gebruikt als grondstof voor het merk. Ook de geur van sinaasappels in het schoonmaakmerk sluit daar mooi op aan.’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing