Dirk van den Broek (96) overleden

Dirk van den Broek (96) overleden
  • Food-en-retail
  • 14 apr 2020 @ 10:00
  • 11549 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PersonaliaWinkelenMarketing

Dirk van den Broek is vorige week overleden, blijkt uit een overlijdensadvertentie in NRC Next. Boven de hieronder ook afgedrukte advertentie staat de Latijnse tekst Nihil sine labore: niets zonder arbeid.

Van den Broek overleed op 8 april 2020 in Aerdenhout. Hij werd in 1924 in Amsterdam geboren als boerenzoon. Geïnspireerd door zijn moeder, die de melk rondbracht, begon hij in 1942 een kleine melkzaak aan het Mercatorplein in Amsterdam. Na de oorlog, in 1948, werd deze zaak omgebouwd tot de eerste zelfbedieningswinkel in Amsterdam, aldus Nu.nl. Dat werd (en is) ook de eerste 'Dirk'.

Familiebedrijf met 124 vestigingen
'De eerste supermarkt van Nederland volgt in 1953, als Van den Broek een mislukt experiment overneemt van een aantal winkeliers bij wie in één winkel zowel vlees, brood, groente als fruit gekocht kon worden. Van den Broek bouwde het concept verder uit, met winkels onder zijn eigen naam en onder de naam Digros (afkorting van Dirk Grossier, red.), en dat werd een groot succes. In de loop van de jaren nam Van den Broek de supermarkten van Bas van der Heijden in en rond Rotterdam en Jan Bruijns in het westen van Noord-Brabant en Zeeland over. Inmiddels is het concern, dat nog altijd een familiebedrijf is, uitgegroeid tot een keten met 124 vestigingen in vooral de Randstad.'

Eetmuseum bij de bollen
De bedrijven die retailicoon Dirk van den Broek oprichtte, zijn inmiddels samengevoegd in de holding Detailresult Groep. Uit de familietrust is enkele jaren terug een schitterend museum gefinancierd op de Keukenhof, waar op artistieke manier het winkelen en eten wordt belicht. Op social media circuleert nu uit respect een speciale Dirk-tas, waarop de letters 'Dirk' vervangen zijn door de letters 'R.I.P.'.
(PvWK, bronnen: NRC Next, Nu, Facebook)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken