Nutricia introduceert 'Nutrilon Melk & Plantaardig'

Nutricia introduceert 'Nutrilon Melk & Plantaardig'
  • Food-en-retail
  • 5 jul 2022 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekInnovatie

Nutricia lanceert een revolutionair hybride merk opvolgzuigelingenvoeding, als eerste op de Nederlandse markt: ‘Nutrilon Melk & Plantaardig’. 'Onze kennis op het gebied van melkvoeding en plantaardige ingrediënten vormden de sleutel tot deze innovatie.'

'Een prachtige innovatie', zegt Nutricia-directeur Evren Dogu bij de introductie van de nieuwste opvolgzuigelingenvoeding. Deze is op basis van melkingrediënten en ook plantaardige ingrediënten. 'Binnen deze samenstelling is meer dan de helft (60%) van de eiwitten van plantaardige oorsprong, waarmee het de eerste opvolgzuigelingenvoeding is met deze verhouding in eiwitten. En het wordt als eerste in Nederland geïntroduceerd', zegt Dogu. 'Ook op het gebied van milieuimpact zijn grote stappen gezet. Zo is de CO2-uitstoot met 30% verlaagd ten opzichte van het reguliere product (* zie voetnoot 2) en is de verpakking nu volledig recyclebaar. Hiermee blijft Nutricia stappen zetten binnen de One Planet. One Health-visie; de overtuiging dat de gezondheid van mensen en de planeet met elkaar verbonden zijn.'

Plantaardige eetgewoonten zijn in opmars: flexitariërs, vegetariërs en veganisten vertegenwoordigen ruim een derde van alle Europese consumenten. 55% van de Nederlanders eet zelfs al meerdere dagen per week geen vlees, vis of zuivel. En vier van de vijf ouders willen, waar mogelijk, deze levensstijl overbrengen op hun kinderen. Deze innovatie helpt ouders om bewuste keuzes te maken op het gebied van voeding én milieu. Het is tevens Nutricia’s eerste opvolgzuigelingenvoeding geschikt voor vegetarische diëten in Nederland.

Daniëlle van Aarle (Nutricia): 'We vinden het heel belangrijk om onze bijdrage te leveren aan duurzaamheid.'

125 jaar expertise
Natuurlijk is borstvoeding de beste voeding voor je baby, stellen de marketeers. Als er na zes maanden gekozen wordt voor opvolgmelk, kun je kiezen voor Nutrilon Melk & Plantaardig. Waar de bestaande opvolgzuigelingenvoeding is gebaseerd op melk, wordt er met ‘Melk & Plantaardig’ nadrukkelijk en doelbewust de weg naar een hybride optie gekozen. De grote innovatie, gebaseerd op onderzoek in het eigen onderzoekscentrum, is zoals alle opvolgzuigelingenvoedingen een voedingskundig volwaardig product (* voetnoot 3).

'We zijn bij Nutricia al 125 jaar actief op het gebied van onderzoek en innovatie. De nieuwste inzichten in consumententrends en onze kennis op het gebied van melkvoeding en plantaardige ingrediënten vormden de sleutel tot deze innovatie', zegt Daniëlle van Aarle, global senior medical affairs manager van Nutricia. 

30% minder CO2 uitstoot
De introductie van een nieuwe opvolgzuigelingenvoeding op basis van melk en plantaardige ingrediënten, is een internationale doorbraak en een primeur voor de categorie. Het nieuwe product voldoet, zoals alle opvolgzuigelingenvoedingen, natuurlijk aan alle wet- en regelgeving én is ook nog beter voor de planeet. 'We vinden het heel belangrijk om onze bijdrage te leveren aan duurzaamheid. Dat betekent bijvoorbeeld een volledig recyclebare verpakking en minder CO2-uitstoot', vertelt Van Aarle aan MarketingTribune. 'Maar liefst 30% minder ten opzichte van ons reguliere assortiment poederverpakkingen.'

Een belangrijke bijdrage aan de lagere CO2-uitstoot is de samenstelling, welke verschillende plantaardige ingrediënten bevat, zoals het eiwit dat voor meer dan de helft van plantaardige oorsprong is. Er zijn ook andere wijzigingen in het recept waarmee stappen worden gezet richting een plantaardiger recept. “Het Omega 3-vetzuur DHA halen we uit duurzaam geproduceerde algenolie in plaats van tonijnolie, zodat dit product het milieu minder belast”, aldus Van Aarle. Ten slotte bevat Nutrilon Melk & Plantaardig (* voetnoot 2) geen toegevoegde palmolie. 

Primeur voor Nederland
De internationale beweging naar een meer plantaardig eetpatroon breidt zich verder uit naar baby’s. Zoals alle opvolgzuigelingenvoeding is Nutrilon Melk & Plantaardig een volwaardig product (* voetnoot 3) en biedt het alle voedingsstoffen die je kindje nodig heeft. Het ondersteunt het immuunsysteem door de aanwezigheid van vitamine C en D, welke verplicht zijn in opvolgzuigelingenvoeding. Daarnaast helpt de milde smaak baby's en peuters te wennen aan plantaardige ingrediënten.

Het nieuwe product wordt door Nutricia als eerste geïntroduceerd in Nederland onder de merknaam Nutrilon Melk & Plantaardig (* voetnoot 2). Daarna volgen andere Europese markten. 'De gezondheid van mensen en de gezondheid van onze planeet zijn met elkaar verbonden. We stimuleren consumenten om gezonde, duurzamere eet- en drinkgewoonten aan te nemen. Deze visie sluit volledig aan bij een consumententrend die niet meer weg te denken is: bewuste keuzes maken op het gebied van voeding én milieu', aldus Evren Dogu.

Daniëlle van Aarle: Dit is een in Nederland ontwikkeld product en Nederlanders zijn ook de eerste ter wereld die er kennis mee gaan maken binnenkort. Daar ben ik trots op.'
(PvWK)

 

voetnoten Nutricia:
1 Borstvoeding is de beste voeding.

2 Nutricia heeft berekend dat de koolstofvoetafdruk van zijn nieuwe Melk & Plantaardig-formule per verpakking ongeveer 30% lager zal zijn dan die van onze reeks Nutrilon-merkformules in poedervorm die momenteel in Nederland verkrijgbaar is.

3 Welke uiteraard aan de strenge eisen van de wetgeving voldoen.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken