Jan van der Marel weg bij NRC Media, Rien van Beemen genoemd als opvolger

Jan van der Marel weg bij NRC Media, Rien van Beemen genoemd als opvolger
  • Media
  • 25 okt 2013 @ 13:14
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Print

Directeur-uitgever Jan van der Marel verlaat per direct NRC Media. Hij vormde de directie samen met Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, en Rien van Beemen, directeur online. Van der Marel wordt waarschijnlijk opgevolgd door Rien van Beemen.

Dit nieuws wordt vandaag gebracht door Adformatie op de website. Het reclamevakblad zegt een interne memo van NRC  Media in handen te hebben die betrekking heeft op het vertrek van Van der Marel.

Navraag bij Edwin de Groot, marketing en communicatiemanager bij NRC Media, leert dat dit bericht afgelopen woensdag reeds in NRC Handelsblad heeft gestaan maar door de vakmedia eenvoudigweg niet is geregisteerd of opgepikt.

Bij het napluizen van NRC Handelsblad van afgelopen woensdag blijkt er inderdaad een zeer klein berichtje in de kantlijn te staan over het vertrek van Jan van der Marel. Verder geen aankondiging, geen persbericht. Een opmerkelijke gang van zaken die de suggestie van een ongemakkelijke of complexe situatie suggereert. Edwin de Groot zegt dat hij niets kan zeggen als aanvulling op het bericht in NRC Handelsblad.

Rien van Beemen, volgens NRC Handelsblad de meest waarschijnlijke opvolger van Jan van der Marel, is sinds maart 2012 directeur online bij NRC Media.

Waar Jan van der Marel een echte mediaman is, met op zijn CV posities bij Sanoma, Persgroep en Metro sinds 1995, komt Rien van Beemen uit de reiswereld.

Van 2001 tot en met 2006 was hij adjunct directeur bij Sudtours, van 2006 tot en met 2007 commercieel directeur bij D-Reizen. In 2008 werd hij vice president Europe & Latin America bij RealGames.

Het vertrek van Jan van der Marel past in een duidelijk patroon in de Nederlands mediawereld waarin in de afgelopen periode tal van bestuurders zijn afgetreden, waaronder Dick Molman (Sanoma, overigens commissaris bij NRC Media), Georgette Schlick (SBS Braodcasting), Herman van Campenhout (TMG), Peter de Mönnink (Reed Business, hij wordt CEO van Sanoma), Olav Bongarts (Persgroep Advertising) en Truls Velgaard (Wegener).

Een bepalende kracht in deze ontwikkeling is de digitalisering van media. Deze vraagt om nieuwe business modellen en blijkbaar ook om andere - en in ieder geval jongere - bestuurders. Het vertrek van Jan van der Marel en de komst an Rien van Beemen past in dit patroon.

Wat we over het digitale gehalte van Rien van Beemen in ieder geval kunnen zeggen, is dat hij op zijn profielfoto op Twitter een Google Glass draagt.

www.nrcmedia.nl
www.twitter.com/rien10

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken