Uitgeverijen zien omzet fors dalen
- Media
- 5 mrt 2014 @ 13:47
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintMediastrategieOnderzoek
- 5 mrt 2014 @ 13:47
- Redactie Media
De Nederlandse uitgeversbranche heeft geen goed jaar achter de rug. In 2013 hebben de uitgeverijen 6% minder omzet geboekt ten opzichte van een jaar eerder, meldt het CBS. Bovendien zijn 71 uitgeverijen failliet gegaan.
In het vierde kwartaal van 2013 hebben uitgeverijen fors minder omgezet dan een jaar eerder. Ook over heel 2013 was de omzet aanzienlijk lager dan een jaar eerder. Dit vertaalt zich ook in het aantal faillissementen. Dat was in 2013 bijna twee keer zo hoog als in 2012.
De omzet van uitgeverijen van onder andere boeken, kranten en tijdschriften daalde in het vierde kwartaal van 2013 met 9% ten opzichte van een jaar eerder. Over heel 2013 was de omzetdaling ruim 6%. Sinds de start van de economische crisis eind 2008 hebben uitgeverijen ongeveer 20% omzet verloren zien gaan.
Uitgeverijen hebben niet alleen last van de laagconjunctuur, maar ook van afnemende omzet als gevolg van de opkomst van e-books. Daarnaast kampen tijdschriften- en krantenuitgeverijen al jaren met teruglopende advertentie-inkomsten en aantallen abonnees.
In heel 2013 gingen er 71 uitgeverijen failliet, fors meer dan in de voorgaande jaren, toen dat aantal bedrijven jaarlijks enkele tientallen lager lag. Ondanks de bedrijfsbeëindigingen als gevolg van faillissementen nam het aantal uitgeverijen in de afgelopen vijf jaar toe met 6%. Naast enkele grote uitgevers kent de branche veel kleinschalige bedrijven die onder andere actief zijn met e-publishing.
Uit de Conjunctuurenquête van het CBS blijkt dat de ondernemers in de uitgeversbranche negatief gestemd zijn over de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal van 2014. Bijna 20% van de ondernemers verwacht dat de omzet verder zal afnemen. Bijna 60% van de ondernemers verwacht dan ook minder personeel in te moeten zetten. Niet eerder was het aantal negatieve antwoorden zo groot als in het eerste kwartaal van 2014.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
- Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
Laatste Nieuws
- Cosmopolitan wint goud tijdens... 20-11-2025
- Retailmedia verschuift van search... 20-11-2025
- Makers Oogappels benoemd tot Vriend... 19-11-2025
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

