ACM wil onderzoek naar Persgroep-overname Mecom
- 22 sep 2014 @ 13:04
- Redactie Media
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat de voorgenomen overname van Mecom door concurrent De Persgroep nader onderzocht moet worden. Door deze overname ontstaat een uitgever die in vrijwel heel Nederland landelijke en regionale dagbladen uitgeeft en huis-aan-huisbladen verspreidt. Al bij de aankondiging van de acquisitie werd gewaarschuwd voor een monopolie in uitgeversland.
De Persgroep is uitgever van het Algemeen Dagblad, De Volkskrant, Trouw en Het Parool. Mecom’s dochterbedrijf Wegener geeft een breed palet aan regionale dagbladen uit: De Gelderlander, De Stentor, Brabants Dagblad, BN/DeStem, het Eindhovens Dagblad, Provinciaal Zeeuwse Courant en De Twentsche Courant/ Tubantia.
'De Persgroep en Mecom zijn samen dusdanig groot dat adverteerders vrijwel niet meer om hen heen kunnen voor een advertentie in een dagblad', aldus ACM. 'Hierdoor kunnen de prijzen van advertenties in dagbladen stijgen. Om te kunnen uitsluiten dat adverteerders last hebben van de overname van Mecom door De Persgroep wil ACM onder meer nader onderzoeken in hoeverre adverteren op radio en televisie en op internet alternatieven zijn voor advertenties in dagbladen.'
Ook voor wat betreft het drukken en bezorgen van dagbladen vindt ACM nader onderzoek nodig. Uitgevers van dagbladen zonder eigen drukkerij hebben na de overname minder keuze. Wat betreft bezorging worden andere dagbladuitgevers na de overname afhankelijker van De Persgroep. De Persgroep en Mecom bezorgen momenteel ook voor andere dagbladuitgevers, elk in hun eigen gebied. De overname van Mecom door de Persgroep kan ertoe leiden dat druk- en bezorgkosten van andere dagbladuitgevers stijgen. Dit kan dan weer gevolgen hebben voor de prijs of de kwaliteit van de dagbladen waarvan consumenten nadeel kunnen hebben.
Uit het onderzoek dat ACM tot nu toe heeft uitgevoerd, blijkt dat lezers van de regionale dagbladen van Mecom de landelijke dagbladen van De Persgroep nauwelijks als alternatief zien. Zo stappen lezers van een regionaal dagblad van Mecom maar zelden over op een dagblad van De Persgroep. Voor lezers van de landelijke dagbladen van De Persgroep blijven na de overname voldoende alternatieven over. ACM concludeert daarom dat de overname op dit gebied geen effect zal hebben en zal dit in het nader onderzoek buiten beschouwing laten.
Als gevolg van het besluit van ACM zal De Persgroep een vergunning bij ACM moeten aanvragen voor het geval zij de overname wil doorzetten. Nadat de vergunningaanvraag is ontvangen, heeft ACM dertien weken de tijd voor haar vervolgonderzoek.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- drukkerij
- kranten
- bezorging
- dagbladen
- Volkskrant
- Autoriteit Consument & Markt
- monopolie
- Persgroep
- Wegener
- MNa
- ACM
- AD
- concurrentie
- distributie
- Mecom
- verkoop
- aanbod
- overname
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Vandaag Inside en Krabbé winnen Televizier-Ring
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes