Hoofdredacteur NRC stopt
- Media
- 6 feb 2019 @ 12:47
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Personalia
- 6 feb 2019 @ 12:47
- Lucas Boon
Peter Vandermeersch stopt als hoofdredacteur van NRC. Dit laat de krant zelf weten. Vandermeersch leidde de redactie sinds 2010 en stopt per 1 september. Hij wordt correspondent voor de krant in Frankrijk.
Daarnaast treedt adjunct Marcella Breedeveld terug uit de hoofdredactie. Wel blijft ze net als Vandermeersch verbonden aan de krant.
In een toespraak op de NRC-burelen liet Vandermeersch vanmiddag weten dat het tijd is het stokje over te dragen aan een nieuwe hoofdredacteur. De krant gaat de komende maanden 'in alle rust' op zoek naar een vervanger. Ook spreekt hij over 'een innovatief mediabedrijf, gestoeld op stevige journalistieke waarden en principes, bevolkt door steengoede journalisten, waarmee het op alle terreinen goed gaat.' Lees de volledige afscheidsspeech hier.
Talkshow
De Vlaamse Vandermeersch (57) wist het NRC-merk slim over de bühne te brengen, maar dat kwam hem ook op kritiek te staan. Zo schoof hij voor NRC-begrippen wel erg veel aan bij talkshowtafels, zoals die van DWDD. Daarnaast zou hij bekend staan als 'kosmopoliet met een kort lontje', zo schreef HP De Tijd in 2018.
Onder Vandermeersch' leiding verhuisde de krant van Rotterdam naar Amsterdam, veranderde van eigenaar en ging over van broadsheet- naar tabloidformaat. Ook introduceerde Vandermeersch de NRC Code.
Afbeelding via Michiel Hendryckx.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mercurs 2025: de genomineerden zijn bekend
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
Laatste Nieuws
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe... 07-10-2025
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid... 07-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes