Hoofdredacteur NRC stopt

Hoofdredacteur NRC stopt
  • Media
  • 6 feb 2019 @ 12:47
  • 13699 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

Peter Vandermeersch stopt als hoofdredacteur van NRC. Dit laat de krant zelf weten. Vandermeersch leidde de redactie sinds 2010 en stopt per 1 september. Hij wordt correspondent voor de krant in Frankrijk.

Daarnaast treedt adjunct Marcella Breedeveld terug uit de hoofdredactie. Wel blijft ze net als Vandermeersch verbonden aan de krant.

In een toespraak op de NRC-burelen liet Vandermeersch vanmiddag weten dat het tijd is het stokje over te dragen aan een nieuwe hoofdredacteur. De krant gaat de komende maanden 'in alle rust' op zoek naar een vervanger. Ook spreekt hij over 'een innovatief mediabedrijf, gestoeld op stevige journalistieke waarden en principes, bevolkt door steengoede journalisten, waarmee het op alle terreinen goed gaat.' Lees de volledige afscheidsspeech hier.

Talkshow

De Vlaamse Vandermeersch (57) wist het NRC-merk slim over de bühne te brengen, maar dat kwam hem ook op kritiek te staan. Zo schoof hij voor NRC-begrippen wel erg veel aan bij talkshowtafels, zoals die van DWDD. Daarnaast zou hij bekend staan als 'kosmopoliet met een kort lontje', zo schreef HP De Tijd in 2018.

Onder Vandermeersch' leiding verhuisde de krant van Rotterdam naar Amsterdam, veranderde van eigenaar en ging over van broadsheet- naar tabloidformaat. Ook introduceerde Vandermeersch de NRC Code.

 

Afbeelding via Michiel Hendryckx.

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken