Talpa Network grootste radiogroep in 2020
- Media
- 19 jan 2021 @ 12:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Radio
- 19 jan 2021 @ 12:06
- Sjaak Hoogkamer
Talpa Network is de grootste speler in de radiomarkt in 2020. De zendergroep, bestaande uit Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica realiseerde een gemiddeld marktaandeel van 40,1% over het hele jaar in de doelgroep 20-49 jaar.
Gezamenlijk bereikten de radiozenders van Talpa Network wekelijks 6,9 miljoen Nederlanders, waardoor ze eind 2020 opnieuw op kop staan in 10+.
De radiozendergroep van de NPO volgt met 21,3% marktaandeel. Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers van NLO/GfK.
Marc Adriani, Directeur Radio: ‘Ook onze zendergroep heeft een hectisch jaar achter de rug. Met name bij 538 merkten we dat Nederland thuis ging werken en de luisterplek verplaatste van de auto naar huis. Daarnaast hebben we als bedrijf helaas moeten reorganiseren. Desalniettemin zijn we wendbaar gebleken en hebben we als groep onze organisatie en programmeringen aangepast. Met onder meer events die passen bij de huidige tijdsgeest en belevingswereld van onze luisteraars als resultaat.’
Zowel Sky Radio als 538 bereikten in het afgelopen jaar wekelijks bijna 3 miljoen luisteraars
Daarmee staan de zenders op de nummer één en twee positie in de radiomarkt in weekbereik. 538 organiseerde in maart als eerste een digitale concertreeks met de grootste artiesten van Nederland vanuit een leeg Rotterdam Ahoy. Al snel volgde de veelbekeken en beluisterde eerste digitale editie van 538 Koningsdag. Het jaar werd afgesloten met Missie 538, waarin het radiostation samen met luisteraars ruim 1,1 miljoen euro ophaalde voor de Voedselbank. Sky Radio is nog steeds de onbetwiste nummer één onder vrouwen in Nederland. Ook in de kerstperiode bleek de zender ongekend populair. Vanaf 23 november 2020 werden er uitsluitend kersthits gedraaid en in de kerstperiode bereikte The Christmas Station ruim 6 miljoen luisteraars, zo bleek uit onderzoek van Radiocall.
Daarnaast maakte Radio 10 in het afgelopen jaar een belangrijke groei door van 12,5% naar 13,3% binnen de kerndoelgroep 30-59 jaar ten opzichte van vorig jaar, door het succes van de Top 4000 en vaste waarden als Ekdom in de Morgen en Somertijd is de zender nu de nummer twee van Nederland in deze doelgroep.
Bron: Jaargemiddelde 2020: Jan-feb, maart – apr, mei-jun, jul-aug, sep-okt en nov-dec. ma-zo 06.00-24.00 uur, marktaandeel/weekbereik.
Bron: RadioCall Sky Radio december 2020
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers