ING in opspraak om privacy-gevoelige reclame
- Online
- 3 jul 2019 @ 12:22
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekConsumentenPrivacyReclame
- 3 jul 2019 @ 12:22
- Jeroen Mirck
ING wil de af- en bijschrijvingen van zijn klanten gaan lezen om hen persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. Autoriteit Persoonsgegevens (AP) laten weten dat deze reclame-aanpak botst met privacy-regels.
Het plan van ING om betaalgegevens van klanten te gebruiken om producten aan te bieden, is 'waarschijnlijk' in strijd met privacy-regels, zo oordeelt de Autoriteit Persoonsgegevens. Aanleiding voor deze publieke reactie zijn voor AP 'een significant aantal privacyklachten van betrokkenen'.
In een brief aan de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) doet de toezichthouder een 'nadrukkelijke' oproep aan banken die persoonsgegevens in transactiegegevens willen verwerken, 'om dit te heroverwegen'.
AVG overtreden?
Begin vorige maand maakte ING bekend dat het bedrijf af- en bijschrijvingen van klanten af gaat lezen om hun persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. In eerste instantie alleen van eigen producten. Wie een vliegticket koopt, kan dan bijvoorbeeld een aanbieding van een reisverzekering van ING krijgen.
Volgens de toezichthouder zijn er aanwijzingen dat ook andere banken zulke plannen hebben. 'Indien deze indruk juist is, betwijfelt de AP of door deze banken deze verwerkingen worden uitgevoerd in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).'
Seksclubs
Uit de transactiegegevens van iemands bankrekening kunnen banken veel, soms ook gevoelige, informatie aflezen. Zo is te zien waar en hoe laat iemand een betaling doet. Daardoor kan een nauwkeurig beeld ontstaan van iemands leven.
De AP wijst erop dat uit dergelijke 'ingebakken' gegevens als transacties met bijvoorbeeld ziekenhuizen, apotheken, casino's, of seksclubs bijzondere persoonsgegevens en andere gevoelige gegevens kunnen worden afgeleid.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese gebruikers en vergroot...
- NS Stations lanceert game met kortingsacties voor reizigers
- Kaart wint van appje bij verjaardagen
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
- Etos viert 100.000 volgers met luierdonatie
- [column] Human Intelligence als gamechanger in een AI-tijdperk
Laatste Nieuws
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met... 13-09-2025
- Kaart wint van appje bij verjaardagen12-09-2025
- NS Stations lanceert game met... 08-09-2025
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese... 05-09-2025
- Etos viert 100.000 volgers met... 29-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes