ING in opspraak om privacy-gevoelige reclame

ING in opspraak om privacy-gevoelige reclame
  • Online
  • 3 jul 2019 @ 12:22
  • 17524 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PolitiekConsumentenPrivacyReclame

ING wil de af- en bijschrijvingen van zijn klanten gaan lezen om hen persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. Autoriteit Persoonsgegevens (AP) laten weten dat deze reclame-aanpak botst met privacy-regels.

Het plan van ING om betaalgegevens van klanten te gebruiken om producten aan te bieden, is 'waarschijnlijk' in strijd met privacy-regels, zo oordeelt de Autoriteit Persoonsgegevens. Aanleiding voor deze publieke reactie zijn voor AP 'een significant aantal privacyklachten van betrokkenen'.

In een brief aan de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) doet de toezichthouder een 'nadrukkelijke' oproep aan banken die persoonsgegevens in transactiegegevens willen verwerken, 'om dit te heroverwegen'.

AVG overtreden?

Begin vorige maand maakte ING bekend dat het bedrijf af- en bijschrijvingen van klanten af gaat lezen om hun persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. In eerste instantie alleen van eigen producten. Wie een vliegticket koopt, kan dan bijvoorbeeld een aanbieding van een reisverzekering van ING krijgen.

Volgens de toezichthouder zijn er aanwijzingen dat ook andere banken zulke plannen hebben. 'Indien deze indruk juist is, betwijfelt de AP of door deze banken deze verwerkingen worden uitgevoerd in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).'

Seksclubs

Uit de transactiegegevens van iemands bankrekening kunnen banken veel, soms ook gevoelige, informatie aflezen. Zo is te zien waar en hoe laat iemand een betaling doet. Daardoor kan een nauwkeurig beeld ontstaan van iemands leven.

De AP wijst erop dat uit dergelijke 'ingebakken' gegevens als transacties met bijvoorbeeld ziekenhuizen, apotheken, casino's, of seksclubs bijzondere persoonsgegevens en andere gevoelige gegevens kunnen worden afgeleid.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken