Dating apps: een decennium lang swipen en seks
- Online
- 2 jan 2020 @ 08:48
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - RobotiseringMarketing
- 2 jan 2020 @ 08:48
- Peter van Woensel Kooy
Uit een enquête van de Volkskrant bleek zomer 2019 dat in de groep achttien- tot 24-jarigen 48 procent wel eens een datingprofiel heeft gehad. In 2008 deed slechts 4 procent van de (alle) Nederlanders aan online daten. Terugblik op een bewogen date-decennium.
Het grootste verschil tussen offline daten en datingapps is dat je potentieel veel meer mensen tegen kan komen, stelt Alexander Schouten, universitair docent op het gebied van communicatie en digitale media bij de Universiteit van Tilburg op Nu.nl. 'Als je in een café zit, heb je maar een beperkt aantal mensen waarmee je in contact komt. Op Tinder kun je continu nieuwe mensen ontmoeten.'
De nieuwssite zet vijf datingapps op een rij die het afgelopen decennium het licht zagen:
'1. Tinder, 2012. Gebruikers vegen, of 'swipen', foto's naar links of naar rechts. Naar rechts betekent "ik vind jou leuk", naar links betekent "ik vind jou niet leuk". Als twee mensen elkaar leuk vinden dan zijn ze een match en kunnen ze met elkaar chatten.
2. Happn, 2014. Happn koppelt gebruikers aan elkaar die zich in de buurt van elkaar bevinden. Zij kunnen elkaar dan leuk vinden door op een hartje te klikken. Als twee mensen allebei op het hartje drukken kunnen ze met elkaar chatten.
3. Bumble, 2014. Bumble kan zowel voor relaties als voor vriendschappen gebruikt worden. Bij heteroseksuele relaties is de vrouw degene die contact moet zoeken met de man. Bij connecties van hetzelfde geslacht kunnen beiden het eerste contact leggen.
4. Badoo, 2012. Badoo is in 2007 in Rusland al opgericht, maar kreeg vanaf 2012 voet aan de grond in het westen na de officiële release in de Verenigde Staten. Gebruikers van de app kunnen naast chatten ook foto's en video's uploaden en deze in privéberichten naar elkaar sturen.
5. Hinge, 2012. Deze datingapp heeft een Your turn-functie waarmee gebruikers elkaar een seintje kunnen geven om het gesprek voort te zetten.'
Lees hier de verdere analyse van Nu, over de toekomst van swipen, digi-seks en datingcoach Marcia Chong.
(PvWK, bron: Nu.nl)
Foto: Yogas Design / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Volkskrant
- dating app
- relatie
- seks
- date-decennium
- algoritme
- datingprofiel
- procent
- 2008
- bewogen
- single
- enquête
- koppelen
- swipen
- samen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing