Dating apps: een decennium lang swipen en seks
- Online
- 2 jan 2020 @ 08:48
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - RobotiseringMarketing
- 2 jan 2020 @ 08:48
- Peter van Woensel Kooy
Uit een enquête van de Volkskrant bleek zomer 2019 dat in de groep achttien- tot 24-jarigen 48 procent wel eens een datingprofiel heeft gehad. In 2008 deed slechts 4 procent van de (alle) Nederlanders aan online daten. Terugblik op een bewogen date-decennium.
Het grootste verschil tussen offline daten en datingapps is dat je potentieel veel meer mensen tegen kan komen, stelt Alexander Schouten, universitair docent op het gebied van communicatie en digitale media bij de Universiteit van Tilburg op Nu.nl. 'Als je in een café zit, heb je maar een beperkt aantal mensen waarmee je in contact komt. Op Tinder kun je continu nieuwe mensen ontmoeten.'
De nieuwssite zet vijf datingapps op een rij die het afgelopen decennium het licht zagen:
'1. Tinder, 2012. Gebruikers vegen, of 'swipen', foto's naar links of naar rechts. Naar rechts betekent "ik vind jou leuk", naar links betekent "ik vind jou niet leuk". Als twee mensen elkaar leuk vinden dan zijn ze een match en kunnen ze met elkaar chatten.
2. Happn, 2014. Happn koppelt gebruikers aan elkaar die zich in de buurt van elkaar bevinden. Zij kunnen elkaar dan leuk vinden door op een hartje te klikken. Als twee mensen allebei op het hartje drukken kunnen ze met elkaar chatten.
3. Bumble, 2014. Bumble kan zowel voor relaties als voor vriendschappen gebruikt worden. Bij heteroseksuele relaties is de vrouw degene die contact moet zoeken met de man. Bij connecties van hetzelfde geslacht kunnen beiden het eerste contact leggen.
4. Badoo, 2012. Badoo is in 2007 in Rusland al opgericht, maar kreeg vanaf 2012 voet aan de grond in het westen na de officiële release in de Verenigde Staten. Gebruikers van de app kunnen naast chatten ook foto's en video's uploaden en deze in privéberichten naar elkaar sturen.
5. Hinge, 2012. Deze datingapp heeft een Your turn-functie waarmee gebruikers elkaar een seintje kunnen geven om het gesprek voort te zetten.'
Lees hier de verdere analyse van Nu, over de toekomst van swipen, digi-seks en datingcoach Marcia Chong.
(PvWK, bron: Nu.nl)
Foto: Yogas Design / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- bewogen
- single
- 2008
- samen
- datingprofiel
- swipen
- algoritme
- koppelen
- dating app
- Volkskrant
- date-decennium
- procent
- enquête
- relatie
- seks
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers