[column] De zoveelste hype: Digital Transformation
- Online
- 25 sep 2019 @ 09:40
- Link
-
Jean-Paul Schaddé van Dooren
Marketingkoning
Cityguys - Digitaal
- 25 sep 2019 @ 09:40
- Jean-Paul Schaddé van Dooren
Wat een heerlijk modewoord hè? Digital transformation. Kunnen we zo in de bullshitbingo stoppen. Voordat we deze hype met de grond gelijk gaan maken, moet ik bekennen, dat het ook op mijn CV staat: 'Organisaties begeleiden in de digitale transformatie'. Kots.
Lui
Stilstand is achteruitgang, dus volgens mij zijn we altijd in beweging. Ik heb de eer gehad om mijn carrière te mogen starten bij een vooruitstrevend bedrijf - volgens de bullshitbingo zouden we het nu een scale-up noemen - in de IT. Transformatie was aan de orde van de dag, het liefst elke dag een nieuw systeem voor welke activiteit je maar kunt bedenken. Ik leerde er een miljoenmiljard tools kennen en ook dat als iets niet helemaal aansluit op je wensen, dat je met wat programmeren een eind komt. Anyhow, ik heb daar nooit iemand horen zeggen dat we aan een digitale transformatie bezig waren, terwijl we aan de meest vooruitstrevende zaken werkten, voor onze klanten én in de organisatie van het bedrijf zelf. We zochten naar kansen en vonden daar manieren bij om het zo efficiënt mogelijk te regelen. Wat zei Bill Gates daar ook alweer over? ‘Ik zal altijd kiezen voor een luie persoon om de klus te klaren, omdat hij of zij zal zoeken naar de makkelijkste manier om het aan te pakken.’ Juist. Dat is de samenvatting van automatiseren.
Politiek
Gelukkig heb ik ook olietanker-organisaties meegemaakt, dus ik weet heus wel dat het niet altijd eenvoudig gaat. Dat je soms een leverancier moet vragen om een dienst te draaien voor je omdat het intern niet is toegestaan - zo wordt Slack volgens mij vaak gebruikt bij corporates. En dat je bij een kleine verandering soms onderhevig bent aan politiek, andere afdelingen en het overtuigen van een CIO of zelfs CEO voor je een goed idee erdoorheen krijgt. En dat je het soms digitale transformatie moet noemen, voordat je een glinstering in de ogen van zo’n manager krijgt.
Heb de ballen
Digitale transformatie? Doen. Maar benoemen? Nee. Neem jonge mensen aan, of ervaren mensen die ‘jong’ denken. In kansen. Een beetje naïviteit kan ook helemaal geen kwaad, zolang het je niet teveel gaat kosten. Zorg ervoor dat je organisatie vertrouwt op de bevindingen van deze mensen. Daar moet je je managers op managen, dat is niet makkelijk - mensen zijn nu eenmaal geneigd om vanuit N=1 te denken. Zeg ook maar een keer volmondig JA op een idee als iemand niet zeker weet of het gaat werken. Neem in een sprint eens iets mee uit de backlog dat niet per se noodzakelijk is. Heb de ballen om te bewegen en geloof mij: daar gaat iets moois uit komen.
Deze column stond in MarketingTribune 16, 2019.
-
Jean-Paul Schaddé van Dooren
- Werkt bij: Cityguys
- Functie: Marketingkoning
- Website:https://www.cityguys.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nederlanders shoppen bewust en... 10-07-2025
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers