Ajax groeit fors, ook in sponsoring
- Sponsoring
- 29 sep 2019 @ 14:35
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - SponsoringZakelijkVoetbal
- 29 sep 2019 @ 14:35
- Jeroen Mirck
Zoals verwacht komt Ajax met uitstekende jaarcijfers, maar de resultaten zijn ook echt indrukwekkend: de omzet verdubbelde tot bijna 200 miljoen euro en de winst bedraagt 51,9 miljoen euro. Ook qua sponsoring kwam er meer geld binnen.
De netto omzet steeg van 93 miljoen naar 199,5 miljoen euro, voornamelijk door inkomsten uit de Champions League. Die successen brengen ook extra kosten met zich mee: de kosten stegen met 60 miljoen euro naar 165,2 miljoen euro, voornamelijk door de toename van de salariskosten, waaronder spelerspremies, en wedstrijdkosten.
De operationele winst bedraagt 34,3 miljoen euro positief. De bijdrage van inkomsten uit transfers van spelers was 72,6 miljoen euro. Het onverdeelde positieve resultaat na belasting van 51,9 miljoen euro wordt aan de overige reserves toegevoegd, die hiermee op 101,2 miljoen euro positief komen. Ook daar dus ruim een verdubbeling.
Sponsor-record
'Het zal, na zo’n jaar, geen verrassing zijn dat onze jaarcijfers heel goed zijn', laat commercieel directeur Menno Geelen weten. 'Uiteraard zijn de premies uit de Champions League belangrijk voor deze stijging. Maar ook de stijgende commerciële inkomsten hebben een belangrijke bijdrage geleverd.'
Zo stegen de sponsorinkomsten naar een record van 34,5 miljoen euro, een stijging van 4,5 miljoen euro. 'Dit komt door nieuwe sponsoren, zoals Iconix, maar ook veel verlengingen en verbeteringen van bestaande contracten. En uiteraard vanwege enkele sportieve bonussen. Zo stegen de merchandise-inkomsten met 7,1 miljoen euro naar 21,2 miljoen euro.'
Op zakelijk gebied waren alle business-, field- en skybox-seats al in de zomer van 2018 uitverkocht, waardoor daar ook een stijging van 2.4 miljoen euro is gerealiseerd. Los van kaartverkoop voor Eredivisie en Champions League stegen de (sportief onafhankelijke) commerciële inkomsten dus met 14 miljoen euro.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Erben en Joep Wennemars boegbeelden... 04-11-2025
- ParkBee nieuwe official partner van... 01-11-2025
- Heineken beëindigt na 30 jaar... 30-10-2025
- Dopper lanceert special edition met... 30-10-2025
- Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek... 24-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

