Philips verlengt partnership Rijksmuseum met 5 jaar

Philips verlengt partnership Rijksmuseum met 5 jaar
  • Sponsoring
  • 17 nov 2020 @ 10:44
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Kunst & Cultuur

Philips en Rijksmuseum gaan hun twintigjarige samenwerking met vijf jaar te verlengen. Dit betekent dat het gezondheidstechnologiebedrijf tot in ieder geval 2026 nauw bij het museum betrokken blijft als founder en innovation partner.

Sinds 2001 steunt Philips het Rijksmuseum om de collectie bij een nog groter publiek onder de aandacht te brengen en hiermee een positieve impact op het leven van mensen te hebben.

Juist in deze moeilijke Covid periode willen we een maatschappelijke bijdrage blijven leveren aan sectoren die nu onder druk staan, zoals kunst en cultuur

Philips verlengt partnership Rijksmuseum met 5 jaar

‘Philips en het Rijkmuseum zijn twee merken met wereldwijd succes en sterk geworteld in de Nederlandse samenleving. Tezamen brengen we inspiratie van kunst, cultuur, innovatie en technologie naar mensen om daarmee hun leven te verbeteren. We kunnen elkaar daarin versterken,’ aldus Frans van Houten (l. op foto boven), CEO van Koninklijke Philips. ‘Juist in deze moeilijke Covid periode willen we een maatschappelijke bijdrage blijven leveren aan sectoren die nu onder druk staan, zoals kunst en cultuur. Daarom kiezen we heel bewust voor dit moment om onze betrokkenheid bij het Rijksmuseum langdurig te verlengen en hen daarmee houvast te geven in tijden van grote onzekerheid.’

Taco Dibbits (r. op foto boven), hoofddirecteur Rijksmuseum: ‘In deze periode is het van essentieel belang dat Philips de langdurige samenwerking met vijf jaar verlengt. We zijn Philips hier zeer dankbaar voor, juist nu is het belangrijk dat het bedrijfsleven de cultuur omarmt. Gezamenlijk zetten wij ons in om kunst te brengen naar de mensen voor wie het niet vanzelfsprekend is naar het museum te kunnen komen.’

Nachtwacht On Tour naar ziekenhuizen

Een van de succesvolle projecten om de collectie bij een breder publiek onder de aandacht te brengen is Nachtwacht On Tour.

Meerdere levensgrote replica’s van De Nachtwacht waren afgelopen zomer te bewonderen bij dertig verpleeg- en verzorgingshuizen in heel Nederland. Het doel van dit initiatief was om bewoners een hart onder de riem steken nu zij vanwege de coronacrisis niet de mogelijkheid hebben om de deur uit te gaan voor een cultureel uitje, zoals het bezoek aan een museum. Vrijwilligers van Philips maakten het project mede mogelijk door als museumgids te fungeren voor bewoners van de deelnemende verpleeg- en verzorgingshuizen; ze vertellen het verhaal achter het meesterwerk en beantwoorden vragen.

Dit najaar gaat Nachtwacht On Tour ook bij ziekenhuizen langs om het zorgpersoneel te steunen. Vanaf dinsdag 17 november is De Nachtwacht in het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG) in Amsterdam te zien voor hun medewerkers. In januari reist De Nachtwacht voor vier weken naar het Prinses Maxima Kinderziekenhuis in Utrecht waar kinderen langdurig met hun ouders verblijven. Ziekenhuizen die deel willen nemen aan de Nachtwacht On Tour kunnen zich aanmelden via: nachtwacht@rijksmuseum.nl.

Twintig jaar Philips en Rijksmuseum

Als ‘founder’ van het Rijksmuseum is Philips sinds 2001 nauw betrokken bij het museum. In de eerste jaren was het gezondheidstechnologiebedrijf een grote steun tijdens de tijdelijke openstelling van het museum in de huidige Philipsvleugel tijdens de verbouwing en later ook bij de herinrichting.

De afgelopen jaren staat de samenwerking in het teken van gezondheidstechnologie.

Een hoogtepunt vormde de campagne Dutch Masters in de Philips Ambient Experience. Philips ontwikkelde een film die tijdens een MRI-scan werd afgespeeld met schilderijen van Rembrandt op muziek van Beethoven. Als beloning van deze bijzondere samenwerking ontvingen het Rijksmuseum en Philips in 2018 een gouden SponsorRing Award.

De komende jaren gaan Philips en het Rijksmuseum verder met het verbeteren van levens van mensen met initiatieven zoals Nachtwacht on Tour en de MRI-ervaring van patiënten. Samen gaan ze ook aan de slag om kennis en ervaringen uit te wisselen over het digitaal toegankelijkheid maken van de collectie en duurzaamheid.

 

Fotografie: Frank van Beek

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken