[branded content] Hoe kies je het juiste verdienmodel voor jouw bedrijf?

[branded content] Hoe kies je het juiste verdienmodel voor jouw bedrijf?
  • Algemeen
  • 2 apr 2023 @ 06:18
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 2 apr 2023 @ 06:18
  • Sales

Het verdienmodel is één van de belangrijkste onderdelen van je bedrijf. Het geeft namelijk aan op welke manier je bedrijf inkomsten genereert. Zonder deze inkomsten kan je bedrijf niet op een gezonde manier voortbestaan. Verdienmodellen komen voor in verschillende soorten. Welk verdienmodel het beste bij jouw bedrijf past, hangt vooral af van je businessmodel, branche en concurrentie.

In dit artikel zetten we de voor- en nadelen van twee populaire verdienmodellen voor je uiteen. Door je in verschillende verdienmodellen te verdiepen, kun je een weloverwogen keuze maken voor het juiste verdienmodel voor jouw bedrijf.

Het circulaire verdienmodel

Bij het circulaire verdienmodel betalen je klanten niet voor het eigenaarschap van een product, maar voor het lenen of leasen ervan. Op die manier blijven de producten eigendom van jouw bedrijf, maar kun je er toch geld mee verdienen. Dit levert een inkomstenstroom op waar je slechts eenmalig inkoopkosten voor hoeft te betalen. Een ander voordeel van het circulaire verdienmodel, is dat het beter is voor het milieu. Stel dat een klant voor een eenmalige verbouwing een boormachine nodig heeft. De klant kan er dan voor kiezen om er een aan te schaffen of tijdelijk te lenen bij een bedrijf. Wanneer het gebruik van de boormachine slechts eenmalig is, is lenen voor de klant veel voordeliger dan kopen. Ook voor jou als ondernemers is dit een gunstige optie aangezien je hiermee geld verdient zonder nieuwe inkoopkosten te betalen. Na gebruik levert de klant de boormachine weer in. De klant heeft dan geld bespaard, jij als ondernemer hebt winst gemaakt en de productie van boormachines is bovendien beperkt gebleven. Dit bespaart energie waardoor het milieu minder wordt belast. Zeker wanneer het circulaire verdienmodel op grote schaal wordt toegepast, kan de positieve impact op het milieu groot zijn. Toch kent het circulaire verdienmodel ook een nadeel. Het uitlenen van producten is namelijk niet zonder risico. Zo kunnen producten stuk gaan, kwijtraken of worden gestolen.

Het abonnementsmodel

Ook het abonnementsmodel is een veelvoorkomend verdienmodel. Hierbij kunnen klanten tegen een periodieke betaling voor een bepaalde periode gebruikmaken van een product of dienst. Maandelijkse en jaarlijkse abonnementen komen het meeste voor. Voor jou als ondernemer is het natuurlijk prettiger als deze periode lang is. Dit geeft je namelijk de meeste zekerheid over de financiële toekomst van je onderneming. Het grootste voordeel van het abonnementsmodel, is het feit dat de inkomsten vaak wederkerend zijn. Wanneer een klant voor vijf jaar lid blijft, verdien je veel meer aan hem of haar dan wanneer hij of zij een eenmalig bedrag voor je product of dienst had moeten betalen. Dat komt doordat de kosten voor de klant dan verdeeld worden. Hierdoor is de financiële impact voor hem of haar veel minder merkbaar en betaalt hij of zij uiteindelijk meer geld. Nadelig aan het abonnementsmodel, is het risico op misbruik. Zo delen veel mensen hun Netflix account bijvoorbeeld met familie en vrienden. Doordat meerdere mensen dan gebruikmaken van eenzelfde abonnement, worden er minder abonnementen afgesloten. Het is de vraag of dit nadeel opweegt tegen het voordeel van het abonnementsmodel.

Het verdienmodel van je bedrijf geeft aan op welke manier de inkomsten worden gegenereerd. Het is dan ook een belangrijke factor voor een gezonde en winstgevende onderneming. Twee populaire verdienmodellen zijn het circulaire- en abonnementsmodel. Bij het circulaire verdienmodel worden de inkomsten uit lenen en leasen gehaald. Voordelig hieraan zijn de eenmalige inkoopkosten en de verminderde productie. Toch is dit verdienmodel niet zonder risico doordat producten die je uitleent of least soms stuk gaan, kwijtraken of worden gestolen. Met het abonnementsmodel haal je de inkomsten uit periodieke betalingen voor het gebruik van een product of dienst. De wederkerigheid hiervan is een van de belangrijkste redenen om voor dit model te kiezen. Vanwege het risico op misbruik, kiezen sommige ondernemers toch voor een ander verdienmodel.

Dit artikel verschijnt op initiatief van LEQUAL
Tekst: LEQUAL | Afbeelding: 123RF

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken