Amsterdam wordt zakendistrict van Europa
- B2b
- 20 dec 2016 @ 10:30
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekZakelijk
- 20 dec 2016 @ 10:30
- Redactie B2B
De populariteit van Amsterdam als vestigingsplaats voor bedrijven blijft toenemen. Maar hoeveel groei verwachten we van Amsterdam als zakelijke hub binnen Europa? Uit onderzoek* van Regus, marktleider op het gebied van flexibele werkplekken, blijkt dat zes op de tien zakelijke professionals in Nederland van Amsterdam een grotere rol als zakelijk district van Europa verwacht. Daarbij worden Londen (27%) en Brussel (23%) gezien als de grootste concurrenten.
Gevraagd naar de verwachtingen rondom Amsterdam, geeft de helft van de Nederlandse zakelijke professionals aan dat ze deze stad in de toekomst als hét financiële centrum van Europa zien. De stad beschikt over de juiste capaciteiten en een aantal financiële bedrijven met een voorbeeldfunctie is hier inmiddels gevestigd.
Financieel centrum
Zesenveertig procent van de ondervraagden verwacht echter dat het Amsterdam minstens een paar jaar kost om uit te groeien tot het financiële centrum van Europa. Om dit te bewerkstelligen verwacht 35 procent daarom investeringen van de landelijke en regionale politiek om deze kans te realiseren.
Aantrekkingskracht
Patrick Bakker, CEO Central Europe laat weten: 'De aantrekkingskracht van Amsterdam blijft groot. Dit onderzoek onderstreept de wens en verwachtingen die wij om ons heen zien bij veel grote bedrijven, maar ook van creatieve startups. Er liggen veel zakelijke kansen in de hoofdstad die we gezamenlijk kunnen verwezenlijken. Regus Nederland zag in Amsterdam de vraag naar flexibele kantoorruimte verdubbelen in de afgelopen twee jaar. Zo is er aan het Singel in Amsterdam een gloednieuw center toegevoegd; Amsterdam Singelstaete. Hiermee wordt het portfolio aan bestaande business centers in Amsterdam uitgebreid.'
Creativiteit in Amsterdam
Zes op de tien zakelijke professionals in Nederland is van mening dat Amsterdam bij uitstek de stad is om als fashion-merk gevestigd te zijn. Daarbij is het volgens 40 procent ook essentieel om als bedrijf in de creatieve industrie in Amsterdam een vestiging te hebben. Voor grotere bedrijven in de financiële sector geldt dat minstens vier op de tien denkt dat het belangrijk is om in Amsterdam kantoor te houden. Opvallend is dat voor grotere bedrijven die producten ontwikkelen en/ of onderzoek doen binnen de medische wereld, 41 procent het niet belangrijk vindt dat zij in Amsterdam gevestigd zijn.
Concurrentie
Zakelijke professionals in Nederland zien vooral Londen en Brussel als grootste concurrenten voor Amsterdam als belangrijk zakendistrict van Europa. Opvallend is dat de respondenten opkomende en gevestigde steden als Parijs, Berlijn en Rotterdam niet zozeer als harde concurrentie zien
*Onderzoek: uitgevoerd in samenwerking met Kien Onderzoek, onder leden van Panelwizard, 1.578 werkende Nederlanders in de sectoren administratief, algemeen management, financiën, inkoop, juridisch, logistiek, marketing, personeel/ hr, en/ of productie en operationeel proces.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het... 01-12-2025
- Marketingtransfers week 48, 202528-11-2025
- Imke Walenberg nieuwe hoofdredacteur... 24-11-2025
- Marketingtransfers week 47, 202521-11-2025
- Marketingtransfers week 46, 202514-11-2025
- GS1 lanceert bewustwordingscampagne... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

