Onderzoek: service beïnvloedt customer loyalty
- B2b
- 15 jan 2020 @ 10:48
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Customer ExperienceOnderzoekKlanten
- 15 jan 2020 @ 10:48
- Lucas Boon
Softwarebedrijf Zendesk presenteert zijn Customer Experience Trends Report 2020. Het bedrijf heeft hiervoor wereldwijd geanalyseerd hoe organisaties klantloyaliteit kunnen stimuleren.
Ook is gekeken naar wat mensen het belangrijkst vinden als ze contact hebben met bedrijven en wat succesvolle bedrijven onderscheidt van hun concurrentie. Het rapport laat zien dat wereldwijd gemiddeld de helft van de ondervraagden na een slechte ervaring met een bedrijf overstapt naar de concurrent. 80% doet dit na meerdere slechte ervaringen. Nederlandse consumenten zijn minder streng: 25% switcht na een slechte eerste ervaring. Het onderzoek laat verder zien dat service de belangrijkste drijfveer is voor loyaliteit van klanten; dit is na de prijs de op twee na belangrijkste factor voor klanten om trouw te zijn aan een merk.
Het jaarlijkse rapport van Zendesk is gebaseerd op de resultaten van een wereldwijde enquête en de Zendesk Benchmark, een index met data van ruim 45.000 bedrijven die de oplossingen van het bedrijf gebruiken.
Uit het rapport blijkt ook dat Nederlanders het meest openstaan voor communicatie via chatbots als men hiermee sneller geholpen wordt. Vergeleken met vijf jaar geleden maken bijna twee keer zoveel consumenten in ons land gebruik van chat (15% vs 28%).
Elisebath Zornes, chief customer officer bij Zendesk, laat weten: 'We bevinden ons in een geheel nieuw tijdperk van klantverwachtingen waarbij service een organisatie kan maken of breken. Om te bouwen aan een loyaal klantportfolio en zichzelf daadwerkelijk te onderscheiden, moeten bedrijven een makkelijke en naadloze klantervaring bieden om bij idee transactie de klandizie opnieuw te vinden.'
Meer onderzoeksresultaten hier.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 25, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
- Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- ‘Samen bouwen aan een verhaal’: AH Retail Media Services en...
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers