Evenementenbranche: overheid, wordt het een gelukkig nieuwjaar?
- B2b
- 4 jan 2021 @ 11:56
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Evenement
- 4 jan 2021 @ 11:56
- Sjaak Hoogkamer
De Alliantie van Evenementenbouwers, waarin de organisatoren van publieksevenementen op het gebied van sport, cultuur en entertainment zich hebben verenigd, is klaar met het oude en tegelijkertijd klaar voor het nieuwe jaar.
In een paginagrote advertentie kondigen zij een groot aantal events in 2021 aan, waarbij de organisatoren graag weer veel bezoekers ontvangen. Er is echter een grote disclaimer: toezeggingen en een garantiefonds naar Duits model vanuit de overheid, zijn onontbeerlijk.
Eventbranche wil garantiefonds van de overheid voor 2021
De evenementenbranche sloeg meermaals alarm in 2020, onder meer met de campagne #soundofsilence en op de eerste maandag van december 2020 met de actie #theshowmustgoon. #happynewyear, naar het gelijknamige nummer van ABBA, is een logisch vervolg. Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie van Evenementenbouwers: ‘Ik kijk vol enthousiasme naar de evenementenagenda van 2021, met grote internationale publiekstrekkers zoals het Eurovisie Songfestival en Euro 2020, die Nederland echt op de kaart zetten. Daarnaast hebben we een rijke festivalcultuur met zo’n 1200 festivals, van klein naar groot in het hele land, en hebben we een groot aantal schouwburgen en theaters. Vrijwel iedereen in onze branche staat reikhalzend klaar om weer aan de slag te gaan. Wij maken er met alle plezier een Happy New Year van, maar we hebben toezeggingen en een garantiefonds, naar Duits model, vanuit de overheid nodig om door te kunnen gaan.’
We kunnen het ons niet veroorloven een tweede evenementenzomer te missen, want dan staat er straks een nog groter deel van de 100.000 mensen op straat
De Alliantie van Evenementenbouwers verlangt op 1 februari duidelijkheid over wat er wel of niet mag en kan komende maanden. Onlangs kreeg Fieldlab Evenementen toestemming voor praktijktesten die bij een zakelijk congres, theatervoorstelling en twee voetbalwedstrijden gaan plaatsvinden. Jansen: ‘Daar zijn we blij mee. Aan de hand van onderzoeksresultaten kunnen de eerste stappen worden gezet naar de terugkeer van veilige en verantwoorde evenementen. Ook de introductie van sneltesten kan een grote rol spelen. We moeten uiterlijk 1 februari weten waar we aan toe zijn. Dan moeten we een go hebben om te kunnen starten met voorbereidingen. Het organiseren van grootschalige evenementen vergt een lange voorbereidingstijd. We kunnen het ons niet veroorloven een tweede evenementenzomer te missen, want dan staat er straks een nog groter deel van de 100.000 mensen op straat en ligt een branche, die goed is voor 7,4 miljard omzet, compleet op zijn gat. Dan zijn niet alleen die mensen hun baan kwijt, maar de miljoenen bezoekers ook hun evenementen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe... 14-07-2025
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers