[DPC22] Pitch your Podcast: Rammen met dat kadaver!

[DPC22] Pitch your Podcast: Rammen met dat kadaver!
  • B2b
  • 1 nov 2022 @ 14:55
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Dutch Podcast Conference

Onder de noemer ‘Pitch your Podcast’ kregen drie (bestaande) podcasts de gelegenheid zichzelf voor te stellen aan de bezoekers van de Dutch Podcast Conference. Drie hele verschillende presentaties en -podcasts, maar juist daardoor enorm boeiend.

De eerste podcast die over het voetlicht kwam was Hard Gras. Gebaseerd op het gelijknamige magazine en geboren vanwege de behoefte een groter publiek aan te boren. Hard gras is van oorsprong een tijdschrift dat voetbal en literatuur combineert. Want, zoals Pelle Baas van Brocast Media zei: ‘Ook grote schrijvers houden van voetbal.’ De basis van de podcast zijn authentieke, ongefilterde verhalen, niet perse over de actualiteit, maar over voetbal als geheel. De podcast is een succes: niet alleen veel (vaste) luisteraars, maar het aantal abonnees van het tijdschrift is sinds het ontstaan van de podcast in 2020 met 30% gegroeid.


Pelle Baas.

‘Lotgenoten’ bedient een hele andere doelgroep. Volgens Jaro Knoppert is de podcast bedoeld om ondernemers te inspireren, motiveren en te informeren. Volgens Knoppert zijn de drie pijlers van de podcast authenticiteit, consistentie en omnipresent. Opvallend in deze pitch is dat Lotgenoten enorm actief is sociale media: uiteraard het hippe TikTok, maar ook het ‘ouderwetse’ Facebook. Over het verdienmodel was Knoppert heel open: Adsense, affiliates en sponsoring. En dat levert genoeg op voor Knoppert om zich fulltime op Lotgenoten te richten.


Jaro Knoppert.

De laatste pitch was van Scherpschutters. Host Marc Pollen is Scherpschutters gestart vanuit zijn achtergrond als militair, maar ook vanuit zijn behoefte als (lang geleden) 20-jarige aan een mentor, iemand die tegen hem zou zeggen dat alles goed zou komen. Als voorbeeld van wat hem motiveerde citeerde hij een brief van een luisteraar, die depressief was en obese. Dankzij de motivatie die hij uit Scherpschutters putte, met name de (defensie)kreet ‘Rammen met dat kadaver!’ was de briefschrijver 50 kilo afgevallen. ‘Ik ben trots op mijn rammers!’ zoals Pollen zijn luisteraars noemt.


Marc Pollen.

Als marinier heeft Pollen de wereld op een bijzondere manier gezien, maar dat besefte hij pas toen hij afzwaaide. Op die manier kreeg hij het idee voor Scherpschutters, waarin(ex)militairen hun bijzondere verhalen kwijt kunnen. ‘Op die manier groeien we samen verder’ volgens Pollen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken