Nederland boert goed op shortlist Epica

Nederland boert goed op shortlist Epica
  • Bureaus
  • 8 nov 2018 @ 11:43
  • 16839 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieAwardMediaReclame

De shortlists voor de Epica Awards zijn bekendgemaakt. Naast nieuwkomers als Iran en Marokko is ook Nederland vertegenwoordigd, dit jaar met 25 nominaties.

Een hoofdjury komt van 12 tot 14 november bijeen in Amsterdam omte bepalen wie welk eremetaal wint. Winnaars van goud en Grand Prix worden bekendgemaakt tijdens de uitreiking op 15 november in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT).

Zilveren en bronzen winnaars worden de ochtend na de uitreiking gepubliceerd op de Epica-website. Zij worden niet op het podium geroepen in het KIT.

Veel Duitse cases

Dit jaar ontvingen de Epica Awards 4.020 inzendingen uit 69 landen, een groei van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Het hielp daarbij dat Publicis Groupe weer instuurt voor vakprijzen. Ook kwamen er extra veel cases uit Duitsland (meer zelfs dan uit de VS) en Latijns-Amerika. Actieve netwerken zijn BBDO and McCann Worldgroup.

De Epica-jury bestaat uit redacteuren en journalisten van vaktitels over de hele wereld die schrijven over creativiteit en communicatie. Zij worden ondersteund door een online jury van circa driehonderd journalisten.

De Nederlandse genomineerden voor Epica Awards 2018

  • 180 Kingsday for Amstel Russia with "Hold my Beer" in Alcoholic Drinks
  • 180 Kingsday for Bonprix with "bonprix It's me!" in Fashion, Footwear & Personal Accessories
  • 180 Kingsday for Bonprix with "bonprix It's me!" in Retail Services
  • 180 Kingsday for Replay with "Attack of the Stiff Jeans Zombies" in Fashion, Footwear & Personal Accessories
  • 180 Kingsday for The Flower Council of Holland with "Thanks Plants" in Recreation & Leisure
  • 180 Kingsday for The Flower Council of Holland with "We need more flowers" in Copywriting & Storytelling
  • 72andSunny Amsterdam for Axe with "Axe Music 'Burn Out' " in Branded Content - Music Video
  • Cheil Amsterdam for Samsung Electronics Benelux with "In-Traffic Reply" in Public Interest - Health & Safety
  • Dawn for Zorg en Zekerheid with "Six Minute Stories" in Branded Content - Native Advertising
  • Halal for Sevdaliza with "Shahmaran" in Branded Content - Music Video
  • J. Walter Thompson Amsterdam for Opel Nederland with "Jade" in Consumer Direct
  • J. Walter Thompson Amsterdam for Opel Nederland with "Jade" in Vehicles, Automotive Services & Accessories
  • Ogilvy Amsterdam for Royal Philips Brand Sponsorship with "Ambient Experience" in Health & Beauty
  • Publicis One (Leo Burnett / Publicis) for Amsterdam Metropolitan Area with "The first shoe made from recycled gum - Gum recycling bins" in Media Innovation - Alternative Media
  • Publicis One (Leo Burnett / Publicis) for Amsterdam Metropolitan Area with "The first shoe made from recycled gum" in Fashion, Footwear & Personal Accessories
  • Revolver Amsterdam for Revolver & Adidas with "Too Beautiful - Our Right to Fight" in Branded Content - Film/series
  • Sizzer for Diesel with "Hate Couture" in Best Use of Music
  • The Communication Company for AB InBev with "We Are Belgium" in World Cup Advertising
  • Wieden+Kennedy Amsterdam for AB InBev with "Oceans Week" in Media Innovation - Traditional Media
  • Wieden+Kennedy Amsterdam for AB InBev with "Oceans Week" in Public Interest - Environment
  • Wieden+Kennedy Amsterdam for AB InBev with "Oceans Week" in Public Relations
  • Wieden+Kennedy Amsterdam for Nike with "Never Ask " in Fashion, Footwear & Personal Accessories
  • Wieden+Kennedy Amsterdam for Nike with "Awaken The Phantom" in Fashion, Footwear & Personal Accessories
  • Wieden+Kennedy Amsterdam for Nike with "Just Do It: Caster Semenya" in Fashion, Footwear & Personal Accessories
  • XXS Amsterdam for Basic-Fit with "Get fit for summer billboards" in Promotions & Incentives

De meest genomineerde Nederlandse bureaus zijn 180 Kingsday, W+K Amsterdam (beide zes keer op de shortlist), Publicis One en JWT Amsterdam, met allebei twee nominaties.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken