VEA: 'Het moet anders'

VEA: 'Het moet anders'
  • Bureaus
  • 14 jun 2020 @ 10:47
  • 15029 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Dialoog

Black Lives Matter heeft blijkbaar ook bij de VEA de geesten wakker geschud. Het bestuur van de VEA komt namens voorzitter Marion Koopman en directeur Talmon Kochheim met onderstaande verklaring.

Wij zijn met de neus op de feiten gedrukt. Door de gebeurtenissen in de VS is duidelijk geworden wat voor veel landgenoten van kleur al lang een feit was.

Alledaags racisme bestaat en speelt een grote rol in hoe we met elkaar omgaan. En daar gaat te veel niet goed. We vormen nog geen inclusieve samenleving en veel uitsluiting gebeurt bijna onopgemerkt.

Niet wit zijn zorgt ervoor dat je vaak begint met een achterstand.

Black Lives Matter: De VEA steekt de hand in eigen boezem

Als branchevereniging van de creatieve industrie zijn we verantwoordelijk voor de beelden die we oproepen in belangrijke media via onze reclame-uitingen. We hebben daarin steken laten vallen. Het is ons zelfs decennialang nauwelijks opgevallen dat het werk dat we maken geen reële afspiegeling is van de Nederlandse samenleving. Nederland is een welvarend land waar mensen van over de hele wereld hun plek hebben gevonden. Die mensen zijn allemaal onderdeel van de samenleving en velen van hen zouden veel beter gerepresenteerd moeten worden in het werk dat wij maken. En dat geldt niet alleen voor het werk. Dat geldt ook voor de diversiteit in ons VEA-bestuur, de Effie Awards jury en ook de samenstelling binnen onze bureaus. Daar ontbreekt het aan diversiteit.

 

Dat moet anders. We voelen ons verantwoordelijk.

Daarom komen we met het volgende actieplan. Acties waar je ons op mag aanspreken:

1. We doen structureel onderzoek naar de samenstelling van onze bureaus en zullen hierover rapporteren. De eerste resultaten daarvan verwachten we in het najaar.

2. We doen structureel onderzoek naar de mate van representatie en stereotypering in het werk dat we maken. In samenwerking met Kantar hebben we de afgelopen maanden 400 televisiecommercials geanalyseerd. Volgende week komen we versneld met de rapportage.

3. Aan zowel bestaande als nieuwe leden zullen we actief vragen naar het aanwezige diversiteitsbeleid bij de bureaus. We bieden daarbij hulp.

4. Voor het management en HR-functionarissen van onze bureaus zullen we biass consciousness sessies organiseren.

5. De VEA ondersteunt bureaus met advies en tools in diverse fases. Van briefing, casting tot finale check op stereotypering en diversiteit.

6. Met ingang van het juryjaar 2021 is 20% van het aantal Effie-juryleden een vakprofessional van niet-Westerse achtergrond.

7. Naast de acties die we zelf initiëren sluiten we ons van harte aan bij andere branche brede initiatieven. Zoals de initiatieven die onderdeel zijn van de DutchMarketing Creativity Diversity Fund dat door de ADCN geïnitieerd is. En we blijven graag leidend in de Coalitie Beeldvorming in de Media.

We kunnen pas veranderen als we erkennen dat er een probleem is, opstaan, ons uitspreken en actie ondernemen.

Tot nu toe voerden we de discussie vooral achter gesloten deuren. Daar heeft de buitenwereld niets aan. We kunnen pas veranderen als we erkennen dat er een probleem is, opstaan, ons uitspreken en actie ondernemen. We accepteren het niet langer van elkaar dat we zwijgend toekijken. Daarom zijn we niet langer stil en is het tijd voor actie. Niet alleen vandaag. Maar structureel.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken