Michael Willems: 'Er wordt teveel content van middelmatig niveau gemaakt'

Michael Willems: 'Er wordt teveel content van middelmatig niveau gemaakt'
  • Content
  • 4 sep 2018 @ 14:19
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Grand Prix Content MarketingContentAwards

De Grand Prix Content Marketing 2018 staat weer voor de deur. Als jurylid maakt Michael Willems (head of content bij Mindshare) zich hard voor het formuleren van de juiste meetlat en hoopt hij op een grote verscheidenheid aan cases.

De uitreiking van de Grand Prix Content Marketing Awards vindt plaats op 22 november in Postillion Amsterdam. Een case inzenden (tot 27 september) kan hier.

Wat hoop je met jouw zitting in deze jury te bereiken?

De volgende punten vallen mij op:

Er wordt teveel content gemaakt, van middelmatig niveau. Mensen besteden maar een beperkt deel van hun tijd aan het consumeren van deze vorm van communicatie. Wil je als merk de benodigde aandacht genereren, dan moet de lat omhoog. Een belangrijke stap hierbij -die vaak wordt overgeslagen- is inzichtelijk krijgen wat mensen nu echt belangrijk vinden. En hoe je als merk hierbij een geloofwaardige maar ook consistente rol kunt spelen.

Daarnaast wordt er te weinig tijd, energie en budget gestopt in het zichtbaar maken van de content. Een (al dan niet betaalde) post op Facebook is onvoldoende. Voldoende mensen moeten de content consumeren - in de juiste vorm. Ik zie teveel cases waar het bereik te laag is en met slechts een afgeleide vorm is gerealiseerd.

Samenwerking tussen creatie en media is essentieel voor succes. Technologie speelt een faciliterende rol, niet omgekeerd.

Wat verwacht je van de inzendingen?

Ik verwacht veel diversiteit. Hoewel contentmarketing al zo oud is als het communicatievak, lijkt het nog steeds opnieuw te worden uitgevonden. Als je diverse mensen hierover spreekt, krijg je net zoveel interpretaties terug. Ik verwacht dat dat met de ingezonden Grand Prix-cases hetzelfde zal zijn.

De belangrijkste uitdaging ligt in het formuleren van de juiste meetlat, waartegen we de inzendingen gaan leggen. Mijn jury-ervaring bij onder andere de Esprix en Spin Awards leert dat ook de juryleden nogal eens van inzicht kunnen verschillen.

Ik hoop dat we een grote verscheidenheid aan cases gaan zien. Niet alleen video's maar ook audio en geschreven vormen. Wellicht zelfs een event?

Welke contentmarketingcase van het afgelopen jaar zou absoluut een Grand Prix moeten winnen?

Geen idee nog. Ik wacht de inzendingen af. Daarna ga ik het hier uitgebreid met mijn mede-juryleden over hebben.

Wat is in algemene zin de grote uitdaging van de Grand Prix?

Ik denk dat als gezegd de grootste uitdaging ligt in het formuleren van de juiste meetlat, waartegen we de inzendingen gaan leggen.

Content kent vele verschijningsvormen en content wordt vele eigenschappen toegedicht. Ik heb een goed beeld van welke rol content kan spelen, maar ook welke rol absoluut niet. Hierover ga ik graag de dialoog aan met de inzenders en de jury.

Het doel is wat mij betreft de lat hoger leggen. Voor het vak en voor onszelf; in de strijd om aandacht is er eigenlijk geen plaats voor middelmatig werk.

 

De uitreiking van de Grand Prix Content Marketing Awards vindt plaats op 22 november in Postillion Amsterdam. Een case inzenden (tot 27 september) kan hier.

Lees ook ons interview met jury moderator Aart Lenink: 'Contentmarketing loopt lichtjaren achter op reclamewereld'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken